söndag 20 mars 2011

- Varning för Göran Persson.


Efter mygel, skitsnack konspirationer och bakomryggenattacker fick (S) sin nya partiledare, Håkan Juholt, allmänt kallad "fem-i-tre-ragget".
Nu bevittnar vi akt två av detta drama, Den stora utrensningen, utstötning av verkliga och inbillade fiender och Icke-Juholt/Jämtin-välvilliga.
Så; Exit: de forna partiledarkandidaterna Östros och Johansson.
Och Entré: Pagrosky, Palm och Damberg.
Det ser åtminstone på papperet ut som om det kan finnas möjlighet för friaren Ohly, som från knäläge säljer in sig själv i Expressen idag, och lovar att tillsammans kan de rädda Sverige.

Det enda Juholt/Jämtin ska sky som pesten, om vi får tro Leif GW Persson, är Göran Person.
Se bara hur illa det gick för Mona Sahlin som fick den perssonska dödskyssen i valupptakten, och titta på Östros som dödskysstes mitt i den hetaste partiledarkampen.

Expressen aftonbladet SvD DN

8 kommentarer:

  1. Modigt val av Juholt, en rödstrumpa till vänster och en stockholmssåsse till höger, det blir till att hålla i hatten.
    Mr X

    SvaraRadera
  2. Ulf Hjertén2011-03-21 08:49

    Tänk att ha tillgång till all denna information. Hur bär ni er åt? Först om de många ryggdolkstötarna , sedan utrensningarna a´la diktatoriskt ickedemokratiskt mönster. Så allt skitsnack för att inte tala om de många konspirationerna. Så de många vittnesbörden om den nye S-ledarens framgångar som "treraggare" (Ragg strax före krogstängning?) Eller kan det möjligen vara så att den förnyelse som alla önskat börjar med att man skaffar sig nya spelare, precis så som alla organisationer gör när man blivit överens om att något nytt måste till. Jag tror nog att det är det senare man valt. Lite demokratiska ränder finns nog kvar i det gamla partiet. Tids nog får vi vara med och döma om processen varit god eller dålig. Om ni vill vara med om riktigt korridormyglande in i det sista, gå då med i idrottsrörelsen och var med om val av riksidrottens toppar . Då skulle ni behöva åtskilliga spaltmeter. Upplysningsvis: Jag är ingen sosse som trampats på tårna, utan bara någon som är intresserad av organisationssveriges demokratiska liv.

    SvaraRadera
  3. Ulf, det känns som om vi två glider ifrån varandra,när det gäller sosserifrågorna. Du blir så själsligt illa berörd, så du rusar ut på barrikaderna, och ställer dig med bister min och knuten näve till försvar för den oskyldigt röda fanan.

    Jag, och de flesta andra, däremot har sett en medial pajasföreställning i o-konsten att "förnya" ett parti.
    Om (S) vill bemötas annorlunda?
    Lösningen är simpel; Ö-P-P-E-N-H-E-T!!

    Men precis som du önskar jag lycka till, däremot komer jag också i fortsättningen att välja att se saker från den o-devota sidan.

    SvaraRadera
  4. Thorsten Schütte2011-03-21 09:21

    Alla med erfarenheter och/eller överhörning från folkrörelser såsom partier, frikyrkor, fackklubbar, nykterhetsloger, idrottsföreningar mm kan säkert stämma in i Ulfs observationer, tyvärr blir det ofta så här, med oss ofullkomna och bristfälliga medlemmar som försöker engagera oss, med de bästa ambitionerna. Men jag tycker att om man, som S, har sökarljuset så extremt på sig, att man borde skärpa sig något mera! Lär av MPs öppna process att vaska fram nya språkrör!

    SvaraRadera
  5. Ulf Hjertén2011-03-21 10:55

    Nej Carina! Långtifrån själsligt berörd. Det är inte det minsta personligt känsligt. Men lika lite som jag ger mig in och spekulerar kring de inre motsättningarna som säkerligen finns i alliansens partikanslier eller i SD:s, lika lite drar jag några liknande slutsatser om S som Du gör i din inledning. Ord som mygel, skitsnack, konspirationer och dolkstötar i ryggen, samt utrensning av fiender tycker jag förstorar skeendet i S- organisationens nödvändiga förnyelseprocess. Det för tankarna till sent 1800-tals soch tidigt 1900-tals rökiga och skumma källarlokaler, polisrassior och schematiska domar och fängelsedomar. Vi talar faktiskt om en stor organisation med lång och gedigen demokratisk historia. Jag framställs väl nu med bilden av en gammal tråkig gubbe utan något som helst drag under fötterna, men den domen räds jag inte. Jag tror nämligen utifrån mina många år av erfarenheter av svenska folkrörelser att det mesta som skett i förnyelseprocessen har skett på goda traditioners demokratiska grunder. Om man sedan delar organisationens värderingar är en annan sak. Där vi alla har olikfärgade politiska glasögon att kämpa mot för att komma så nära en objektiv sanning som möjligt.

    SvaraRadera
  6. Ulf, du behöver inte anstränga dig speciellt mycket för att på min bloggsida, inte minst på dagens, hitta skälmska överdrifter om politiker i alla de färger, som inte lever upp till minsta möjliga krav på anständighet.

    (S) beter sig helt enkelt för mig och många andra på ett sätt som "för tankarna till sent 1800-tals soch tidigt 1900-tals rökiga och skumma källarlokaler, polisrassior och schematiska domar och fängelsedomar." Därav min blogg om S

    SvaraRadera
  7. Ulf Hjertén2011-03-22 10:41

    Jag har aldrig påstått att S beter sig vare sig "bättre eller sämre" än andra politiska organisationer eller organisationer över huvud. Jag vet också att en del trampar över när man lobbar för sina idéer eller kandidater. I ditt senaste inlägg (tisdag morgon) ber du om ursäkt för att du inte var på tårna, du var alldeles för mjuk i bedömningen av s-valet av partiledare. Jag såg inte programmet Uppdrag granskning och kan inte värdera det, men om du ska "upp på tårna ytterligare", från detta inlägg, får du nog ta fram fakta som borde kunna polisanmälas som bedrägligt förfarande från höga s-funktionärer. Jag avvaktar med spänning detta. Kan du övertyga mig ska jag gärna backa upp. Jag avskyr allt mygel och alla fördomsfulla lögnaktiga beskyllningar. Och jag blir inte helt överraskad om många obekväma sanningar kommer att se dagens ljus med tanke det stora genomslag som internet betyder för samhällsdebatten.

    SvaraRadera
  8. Thorsten Schütte2011-03-22 12:38

    Det var nog inte Uppdrag Granskning (kommer på onsdagar), men ett specialproram som gick i 2:an på samma tid som nyheterna i 1:an (också en form av "nyhetsskugga"). Jag upprepar gärna det jag skrev vid det senare inlägget, mest synd är det om fotfolket, gräsrötterna när det går till så här. Det kan vara svårt för många att hålla motivationen och kampviljan uppe och det är sorgligt, för en livskraftig socialdemokrati behövs!

    SvaraRadera