lördag 5 mars 2011

Helt naturlig förklaring.


Det fanns en tid då det fanns flera biografer i Landskrona. Nu går ridån ner för Landskronas bio den sista av dem, som var först med ljudfilm och först med bekväma fåtöljer. Nu är en mer än hundra år lång biografepok slut. I morgon visas den sista filmen. Tragikomiskt nog är det storfilmen ”Titanic”.

Åsanisse, Black swan, The king´s speech, The Commitments, Trassel och Hotell Gyllene Knorren lockar uppenbarligen inte den nya befolkningen.



helsingborgsdagblad

13 kommentarer:

  1. Ulf Hjertén2011-03-05 10:45

    Min ungdoms biografer har liksom "67:an" gått i himlen in. Det är sorgligt men vår tids mediautbud är övermäktigt. Trots biosalongens överlägsna upplevelsemiljö . Men vem vet? Kanske svänger pendeln igen. Längtan till en gemensam förtätad biosalongsmiljö kanske banar väg för en ny biovåg? Man kan ju hoppas.

    SvaraRadera
  2. Thorsten Schütte2011-03-05 10:56

    Det finns nog filmer på biografprogrammen som även attraherar invandrare. Jag tror mera på att det är en allmän kris för biograferna, de som kanske överlever i längden är å ena sidan mindre, ideellt drivna biografer och å andra sidan högmoderna med digital teknik. Den övergången är kostsam och har tagit knäcken på många biografer (kanske även den aktuella i Landskrona inte hade råd), men all ny teknik blir ju snabbt billigare med tiden.

    SvaraRadera
  3. Varför är det så svårt att konstatera effekterna av att en stads invånare bytt etnicitet? Är det inte uppenbart att de nöjen som västvärlden roat sig med, är helt annorlunda än de som exempelvis arabvärlden roar sig med.
    Är dessa fakta också något som är fientligt att inse och våga uttala?

    SvaraRadera
  4. Thorsten Schütte2011-03-05 13:34

    När min fru väntade barn, såg jag gravida kvinnor överallt. Går man själv på kryckor ser man överallt folk som haltar. På samma sätt ser Du de mesta genom invandrarfrågans/etnicitetens brillor efter att Du har den frågeställningen som ett specialintresse just nu. Ta några steg tillbaka, andas ut och se att de finns så mycket mera aspekter i vårt bråkiga tillvaro!

    SvaraRadera
  5. Visst är det så, du har dina glasögon, jag mina, precis som alla andra. Men, kan inte du ta ett steg framåt, Thorsten, och svara på min vänliga fråga ovan: Varför är det så svårt/farligt att konstatera effekterna av att en stads invånare bytt etnicitet?

    Jag har många specialintressen,t.ex omvärlden, öppenhet, ledarskap, och att värna om humanismen. Men just den graverande svenska bristen på politik - förutom att öppna gränserna - i invandringsfrågan behöver man inte vara specialintresserad av. Det öser över oss från alla håll från morgon till kväll.
    Vi står inför ett paradigmskifte, men det finns ingen politisk vilja till öppenhet och tydliga förklaringar om hur målet ser ut. Och all frågande kritik bemöts tyvärr bara med förakt istället för lärande.
    Det är normalt att det skapas muller i de nedtystades skara.

    SvaraRadera
  6. Ulf Hjertén2011-03-05 15:08

    Det har hänt att jag gått på bio i länder där jag inte kunnat språket. Eller sett film utan översättning. Det är inget man längtar efter precis. Det kan vara en anledning till att invandrare inte hittar till biografen och Åsa-Nisse. Men eftersom tendensen är densamma på platser med ganska liten invandring, kanske ingen alls, så är nog inte biografdöden invandringens fel ens i Landskrona. Hur många % av Landskronas befolkning är föresten invandrare? Kanske någon vet. Om det nu är så att en stads invånare bytt etnicitet, så är det naturligtvis inte farligt att tala om detta. Tvärtom intressant. Men är det verkligen så i Landskrona? Att invandrare är i majoritet, så att man kan tala om ett byte av etnicitet?

    SvaraRadera
  7. Tror det är så att i dagens samhälle med internet och billiga DVD-filmer som kommer ut relativt snabbt efter en films biopremiär minskar intresset för BIO,helt natuligt.Bild och ljudkvalite är förstås biografernas fördelar,men nu när man kan köpa sk "hemmabio"utrustningar till en överkommlig kostnad kanske inte skillnaden blir så stor.Precis som Ulf så tror inte heller jag att andelen invandrare på en viss ort påverkar det hela i någon nämnvärd riktning./Petter

    SvaraRadera
  8. Thorsten Schütte2011-03-05 16:39

    "Varför är det så svårt/farligt att konstatera effekterna av att en stads invånare bytt etnicitet?" Därför att en korrelation inte är samma sak som en orsakssamband, bland annat och när det mellan raderna dessutom uppfattas som negativt.
    "i invandringsfrågan behöver man inte vara specialintresserad av. Det öser över oss från alla håll från morgon till kväll." Alltså, förlåt, jag känner mig inte alls överöst. Man ser det man vill se/fruktar att se!

    SvaraRadera
  9. Käre Thorsten.
    För mig skulle det vara en befrielse att någon enda människa kunde öppet säga: Jo , det är ju självklart att xxxx har helt andra preferenser än XXXX hade när det gäller tex biorepertoarer.
    Varför måste vi fundera ut en eller flera alternativa orsaker?
    Svenska gillar att dansa runt midsommarstången, andra firar thanksgiving eller ramadan.
    Om undertonen är negativ eller positiv beror ju på vems utgångspunkt man ser det från.

    Mitt problem är att jag avskyr mer än nånting annat att bli hymlad för, att bli förd bakom ljuset, att bluffas med. Min akilleshäl.
    Jag kan acceptera precis vad som helst om man bara talar med mig, berättar för mig, vart är vi på väg, vad vi vill, vad är syftet.
    Jag måste kunna se, ta på, förstå, lita på.

    Och visst, det är möjligt, rent av tänkbart, att jag ser det jag fruktar att se.
    Precis som det är möjligt att andra väljer att blunda för det de fruktar att se.

    SvaraRadera
  10. Heja Carina. Jag står på din sida. Alltid.

    Det finns en del gnötiga motvallare bland dina kommentatorer. Men det är bra. Det skärper den egna åsikten och slipar den egna argumentationen.

    Glad för din blogg.

    Peter

    SvaraRadera
  11. Thorsten Schütte2011-03-05 17:33

    Jag tror att Petters resonemang med teknikskifte har större bärkraft än befolkningens sammansättning på biografdöden, som sveper över hela Sverige!

    SvaraRadera
  12. Ulf:
    Landskronas invandrarandel utgör c:a 35-40 % av befolkningen.Om största delen är araber vet jag ej,eftersom in o. utflyttning sker dagligdags.Men eftersom det är en småstad,blir kanske effekten större !!!F.ö är inte film o.biografer något som intresserar orientaler o.muslimer.När nu enbart de äldsta av Landskronas urbefolkning,finns kvar...(eftersom de inte längre orkar flytta till en annan ort)Betyder detta ju av naturliga skäl, inskränkningar i utbud av svensk kultur.

    SvaraRadera
  13. Ulf Hjertén2011-03-06 18:21

    Stämmer dina siffror Lars så är vi överens om en sak tror jag: integrationspolitiken har inte varit särskilt lyckosam i Landskrona. När det gäller nedlagda biografer i vårt land så är det nog en annan fråga. Kanske kan vi där tala om en inte särskilt lyckosam kulturpolitik?

    SvaraRadera