måndag 7 februari 2011

Svensk mes-harig "öppenhet", börjar så bra - slutar så illa.


Helsinborgsdagblad: Islamolog Othman Al Tawalbeh i Helsingborg ska starta en studiecirkel om mångfald och demokrati med muslimska ungdomar, som sedan kan anlitas av myndigheter och andra som vill informera sig.

– Det långsiktiga syftet är att bygga broar mellan muslimer och icke-muslimer i samhället och öka förståelsen.
– Det är 20 muslimska ungdomar från 18 till 25 år, tio tjejer och tio killar.
För 170 000 kronor i bidrag från kulturnämnden går det mesta till föreläsare och kursledare, och en mindre del till marknadsföring, reseersättning, administration och utvärdering.
Så långt allt gott och mycket hedervärt!

MEN, efter ett par kommentarer till artikel så stängde HD kommentarsfunktionen och raderade alla kommentarerna.
Svensk media kanske inte ska klappa sig för bröstet gentemot andra länder när det gäller åsiktsfrihet och tryckfrihet?

10 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-02-07 15:13

    Kommentarfunktionen är ett tveeggad svärd. Ansvarig utgivare kan kölhalas för förtal mm i kommentarerna eftersom de anses vara en del av själva tidningen. Och vissa ämnen drar till sig ugefär samma typ av grönskimrande flugor som kadaver och hundbajs.

    SvaraRadera
  2. Denna tidning var genom NST,före och under kriget ett genuint Naziorgan.Troligen är det detta som fortfarande råder på dess chefsnivå...Av all svensk press,vad gäller vinklingar och censur intar men en ledarplats.Här tillåts över huvud taget inget som på minsta vis kan skada våra nyanlända muslimer...Därför också helt på sin plats att man f.n bedriver en speciell propaganda för denna religion.Vad beträffar hans "ansvar" kan jag försäkra Thorsten,att denna man böjer sig inte en gång för vår herre..Han vet bättre än alla andra m.a.o.

    SvaraRadera
  3. Ulf Hjertén2011-02-07 16:41

    Om Helsingborgs Dagblad fortfarande dras med Nazisympatier (har inga kunskaper om HD under 30 och 40-talet) skulle de knappast helhjärtat ställa upp för muslimernas sak. Det var liksom inte nazisternas "grej". HD vill enligt sin policydeklaration slå vakt om mänskliga rättigheter och stå fria gentemot ex. ras och könsfördomar. Stämmer inte detta? Själv är jag dåligt bevandrad i denna tidnings historia och nuvarande ställningstaganden.

    SvaraRadera
  4. Thorsten Schütte2011-02-07 16:47

    Jag tror problemet med kommentarer som kan slå tillbaka på ansvarig utgivare är ungefär detsamma, mindre beroende på tidningen politiska kulör, mera på den aktuella artikelns tema. Nätmobben förstår för oss som försöker vara balanserade i sina kommentarer!

    SvaraRadera
  5. De där kommenterarna som blir borttagna och avstängda, vilken känsla lämnar man dom med?


    Tror att vreden och känslan av att en grupp aldrig får yttra sig, gör stor skada och kan vara rent av livsfarlig för samhället. Tidningarna måste börja ta höjd för detta, sätt dit en moderator, en som kan leda och föra debatten, rensa och förklara varför.
    Tycker vi har lycklats bra här på bloggen, inte många troll här.

    SvaraRadera
  6. Hej Carina-Fina!

    Första intrycket jag får av din blogg är att du inte gillar oss invandrare och att du hatar muslimer.
    Varför ställer jag mig frågan, varför har du så stort hat mot oss invandrare?
    Sen kommer jag på att det kanske inte är så konstigt med tanke på att det media väljer att ta fram den värsta sidan av oss.
    Jag läser att du har 3 söner, jag hoppas att de tillför dig massor av glädje. Jag kan betta att ingen av de har någon invandrare i sin umgängeskrets även om de verkar vara unga.
    När jag först började umgås med svenskar och när de började lära känna mig på riktigt så ändrades deras åsikt snabbt. De flesta tror att vi gillar att bränna flaggor, kasta sten på varann och att kvinnor lever i fängelse. Jag klandrar de inte för det är återigen medias fel.

    Vi lever i ett modernt samhälle men det finns fortfarande så mycket fördomar. Jag säger inte att alla invandrare är änglar, det finns de som lever som fundamentalister. Man kan säga att 20% av alla muslimer lever och utövar religionen så som den skall utövas och resten lever enligt traditioner och fundementalism.
    Därför tycker jag inte riktigt att du har en klar bild av vad islam egentligen är.
    Jag vet inte om du har fått lära känna någon invandrare eller om du nånsin kommer få en chans till att göra det men jag hoppas att den personen kanske kan visa dig en annan värld av den du verkar ha. Missförstå mig inte nu, jag tycker väldigt mycket om sverige. Det som jag tycker dock är vidrigt är att folk fortfarande ser ner på varann. Varför? Vi är alla människor och borde behandlas lika, oavsett hårfärg, hud eller religion.
    Jag hoppas att du inte tar illa upp av mitt inlägg. Diggar din blogg!

    SvaraRadera
  7. Thorsten Schütte2011-02-07 19:04

    Den bistra sanningen är nog att en tidning med, säg, 10 kommenterbara artiklar/dag måste ha några moderatorer inkopplade som tickar timtaxa (inhyrda) eller lön (anställda). De stora drakarna har utan tvekan råd med detta, hos de mindre kan det vara skralt med resurser och det går ut över det redaktionella arbetet. Som sagt, ingen enkel fråga, annars vore den redan löst. För samtidigt vet ju tidningarna att kommenterade artiklar drar besökare till hemsidan (och reklamen).

    SvaraRadera
  8. Jag känner inte till någon tidning som har mer strikt hållning till läsarkommentarer än HD, samt behandlar dem med mindre respekt. Eftersom de trots allt inleder de flesta artiklarna med kommentarsfunktionen påslagen så kan man nästan tro att de njuter av att få radera de första inläggen innan de låser artikeln. Man ska definitivt inte ödsla tid på att delge sin mening om några "känsliga" ämnen.

    SvaraRadera
  9. Ulf Hjertén2011-02-08 09:25

    Det är kanske dags att sända ett öppet brev till chefredaktören och ansvarige utgivaren. Be dem utveckla sin syn på hur de tycker att kommentarerna till tidningens artiklar ska få utrymme. Helst borde det vara någon prenumerant som dagligen läser tidningen.

    SvaraRadera
  10. Ulf:
    Enl.min mening har det redan skett..Denne Johansson som är chefredaktör,uttalade sig i det sammanhanget.Här framgick att denne man var enväldig och att hans åsikter stod över alla läsares...Avslutade med att han "en gång stått inför Pressens "domstol" och helt frikänts !!!Med denna dom i fickan styr han nu med högmod sitt spridningsdistrikt,även politiskt...

    SvaraRadera