måndag 7 februari 2011

Svar på en kommentar till ett blogg-inlägg.


Käraste "anonym", känn dig varmt välkommen, men du börjar med en anklagelse: "Första intrycket jag får av din blogg är att du inte gillar oss invandrare och att du hatar muslimer.
Varför ställer jag mig frågan, varför har du så stort hat mot oss invandrare?"

Med detta grava påhopp måste jag be dig ge exempel, så jag förstår vad du menar.
Att jag vill ha upp frågan upp bordet, få en öppenhet, information och en debatt om under vilka former vi skall hantera invandringen på ett demokratiskt sätt, har ju ingenting med hat att göra. Hat, hu.
Däremot ska jag vara helt ärlig med min rädsla för tvingande religioner. Frihet är det bästa ting, och jag är född i frihet - det är världens lycka! Och jag är så innerligt tacksam varje sekund, varje minut, varje timme, varje dag...
Om det finns nånting som vill hota denna min oinskränkta rätt att få andas i frihet då reagerar jag med panik.
Kan du förstå det?

13 kommentarer:

  1. Tack kära Carina-Fina, förlåt för missförståndet. Jag skrev första intrycket då jag inte läste dina inlägg så nogga. De orden mina ögon fångade upp när jag först besökte bloggen var islamfobi, muslimer, invandrare, svenskar och då bildade jag mig snabbt en uppfattning om vad det var för blogg men läser man lite närmare så ändras uppfattningen snabbt.
    Jag håller med dig, frihet är det bästa som finns. Jag kommer själv från en muslimsk familj men har alltid haft min frihet och det gör ont ibland att se när mina olyckligt lottade vänner inte ha det lika bra. Jag är själv gift men en svensk man sedan 2 år tillbaka och jag avgudar både honom och hans familj på grund av den kärlek, närhet och värme de har givit mig. Det är lite svårt för mig att se när mina vänner tvingas lägga sina känslor åt sidan och göra det som verkar vara rätt för deras tro. Så jag håller med dig Carina. Frihet är det bästa som finns och även jag blir upprörd och panikslagen om det bortrövades.

    SvaraRadera
  2. Frågan infinner sig direkt: Har du (anonym) överhuvudtaget läst denna blogg???
    Carina verkar iaf i mina ögon vara en människa så långt från hat det bara går att komma.
    Nä, tror det är det gamla rasistkortet som går igen.Om inte ens åsikter gillas tystas man vanligast med sådan här kritik. Inte så ovanligt är avsändaren trogen islam....
    kränkningar,diskriminering,rasism name it! muslimer verkar känna av dessa tidstypiska tecken fortare än någon annan grupp(zigenare undantaget).
    Å, jo, jag känner en del invandrare även muslimer,med svart hår,svart hud men dock inga bokstavstrogna muslimer då de oftast ser på mig som en otrogen,mindre värd västerlänning med en förkastlig livsstil.

    /HellBoy

    SvaraRadera
  3. Så, då var det redan utrett;)
    Tack för kaffet!

    /HellBoy

    SvaraRadera
  4. Ingen fara alls! Jag blir glad över att du och jag kan kommunicera och nå varandra! Det är för att du vågade fråga - och jag kunde svara, som vi kan lägga ett missförstånd bakom oss.
    Därför måste vi ha öppnenhet, inte göra vissa ämnen tabu, då gror misstänksamhet och t.o.m hat.
    Så roligt att du är ett levande bevis på att man som muslimska kan få gifta sig med en svensk och få leva liberal och lycklig!
    Tusen tack för din berättelse.

    SvaraRadera
  5. Förlåt att jag frågar, men är du verkligen på riktigt?
    Nånting känns.... lite...hmmm...... sådär.

    SvaraRadera
  6. jag är iallafall äkta:),hehe!

    /HBoy

    SvaraRadera
  7. Thorsten Schütte2011-02-07 21:31

    "Förlåt att jag frågar, men är du verkligen på riktigt?" - Det är därför jag kör med mitt fulla namn, lätt att kolla att jag finns på riktigt!

    SvaraRadera
  8. Rätt Thorsten,just därför avstår jag oftast,att gå in i debatt med anonyma...Undantag de som skriver under med ett namn/signatur...Ty de som öppet står för sina åsikter,är i regel seriösa..

    SvaraRadera
  9. varför skulle inte jag vara på riktig? Varför känns det lite hmmm sådär? Lina undrar

    SvaraRadera
  10. Hej Carina!
    Oj vad det finns många känsliga tår framför allt de religiösa. Det som inte känns bra är att när man trodde att religionen höll på att försvinna från vårt land så flyttar det hit superreligiösa medeltidsmänniskor.Man får liksom svårt att andas.Det berör oss alla på ett eller annat sätt.Om man pratar om det så åker diverse kort och fobistämplar fram. Tröttsamt. Men vi skall aldrig tystna!!
    Eva-Marie, Malmö

    SvaraRadera
  11. Lina, snällt att du återkommer! Förlåt mig, men plötsligt fick jag en sån där magkänsla - tänkte att nån drev med mig. Först kallade mig hatisk, sen så lätt att få konsensus med.
    Jag blev helt enkelt överraskad över din medelsamma hållning. De flesta som vill slå mig i huvet vill helst fortsätta göra det. Du är ovanlig på ett väldigt positivt sätt!
    Och det har varit lite mycke för mig sen jag fick rasistkortet....
    Hoppas du vill stanna, Lina.

    SvaraRadera
  12. Missförstånd igen, jag skrev första intrycket var att du hatar oss men att det ändrades efter lite djupare läsning. Jag tycker din blogg är intressant och kommer snoka in här ibland om det är ok. Carina, mitt tips för dig är att gå ut och köpa dig nåt fint till alla hjärtans och ta hand om dig, glöm rasistkortet. Lina

    SvaraRadera
  13. Klokt råd! Och den som lyder är vis!
    Vi ses!

    SvaraRadera