söndag 20 februari 2011

Solsidan går fett bort.


Expressen debatterar idag om att allsångsledaren Anders Lundin hånas i kvällens "Solsidan".

- Jag hoppas att Anders Lundin fattar att det inte är någon kritik mot honom och tar det med humor, säger TV4:s exekutive producent Jessica Ericstam.

Vi börjar vänja oss vid att matas med olika slags "chocker" för att haussa olika TV-program. Alltså fattar vi givetvis att detta är en trailerdebatt för att vi ska bänka oss framför Solsidan ikväll.
Men denna serie som började så bra, har överlevt sig själv, karaktärerna är inte bara neurotiska, de är allvarligt störda.
Och det är inget jag kan skratta åt.
Speciellt inte efter avslöjandet om mega-produktplaceringarna. Ty mellan reklaminslagen så vill programmet få dig att "bli en Mickan", eller köpa deras ultrainne prylar.
Så då sitter jag där på min vakt.
För att upptäcka och undvika hjärntvätten.

PS. På en blogg under debattartikeln finns det möjlighet att beställa kudde i linnetyg med tryck "Solsidan" och positionsangivelse för bryggan i Solsidan.
Färg: sandfärgad med svart text.
Mått: 60 x 40 cm. Á 495 :- MEN - HALLÅ!!!!!

6 kommentarer:

  1. Varför kan man inte bara ta det för vad det är och inte analysera alla annonser om hur det kan vara reklam, då skulle man ju inte ha något annat att göra när man läser Expressen....
    Ps: på dig med, är väl inte konstigare än att gå och köpa en bil för 1,5 miljoner bara för att det står porche på den...?

    SvaraRadera
  2. Stor skillnad. Tidningsannonser är precis vad de utgör sig för att vara.
    Om du är intresserad, och vill titta så gör du det, annars bläddrar du förbi.
    Smygproduktplaceringen i ett underhållningsprogram smusslar och fifflar med dig, så att du ska vilja ha de saker som placeraren vill att du ska ha.
    Det är ett mega-angrepp på din integritet.

    PS tillbaka. Nä det är inget konstigt med att nån ser ett sätt att tjäna pengar på programmets popularitet och gör kuddar med namnet på - tvärtom det är kreativt, det är bara att lyckönska!
    Mitt MEN HALLÅ! är mer ett uppgivet utrop över tröttsam mainstreaming och ett programs hysteriska genomslagskraft.

    SvaraRadera
  3. Ulf Hjertén2011-02-21 11:44

    En liten detalj ur mitt minnesarkiv: Det har med det underliga användandet av ordet "fett" att göra. En av mina sista konfirmandgrupper gjorde sedvanlig utvärdering. I bedömningen av mig som lärar skrev en elev helt kort: "Ulf rockar fett!" Jag blev lite konfunderad. Hade det med min något runda form att göra. "Tjockis!" Men ick så. Jag har sedan förstått att det var en mycket positiv bedömning. Tala om språkförskutning.

    SvaraRadera
  4. Ulf Hjertén2011-02-21 11:46

    Förlåt alla stavfelen.

    SvaraRadera
  5. Hörde just av en flygande f.d kollega som fått en utvärdering med ett enda ord: Mums!

    Skulle hellre ta "rockar fett!" en fantastisk komplimang från en ung människa idag!

    SvaraRadera
  6. Thorsten Schütte2011-02-21 12:44

    Så ska det vara, språker är levande och ord skiftar gradvis i sin laddning. De som inte tolererar ändringar är språkets dödgrävare.

    SvaraRadera