lördag 12 februari 2011

Ryck av alla svenska skolungdomar den slappa mössan och kepan -



och sätt istället på dem "tänkarmössan" som med svag ström tros stimulera kreativiteten!
Sen ska vi få se på grejer, Jan Björklund, vi som oroar osss för den svenska skolans ynka resultat!

Forskningsledare Allan Snyder vid universitetet i Sydney konstaterar att av de 60 försökspersonerna lyckades tre gånger så många av dem som bar mössan lösa matteproblem som de utan mössa.

1 kommentar:

  1. Var så pass intressant att jag Googlade och fann följande länk, se nedan. Enkelt uttryckt så hämmar "kepan" vänster hjärnhalva för att låta medvetandet se ett problem ur ett nytt perspektiv d.v.s man blir mer "kreativ". Eller för att citera ett stycke ur artikeln;

    "He said goal was to suppress mental templates gathered through life experiences to help users see problems and situations as they really appear, rather than through the prism of earlier knowledge."

    Om ovanstående stämmer/fungerar så torde "manicken" även vara till nytta inom ett flertal områden förutom utbildning.

    /Plutten

    http://www.physorg.com/news/2011-02-cap-brain-australia.html

    SvaraRadera