tisdag 1 mars 2011

PropagandaSverige tiger.


Nordens äldsta och största moské ligger i Sverige och ägs av Muammar Gaddafi.
Läs en gång till: "Nordens äldsta och största moské ligger i Sverige och ägs av Muammar Gaddafi."


Oisin Cantwell funderar på detta faktum i Aftonbladet: "Märkligt nog låtsas Bejzat Becirov, Malmös moskés vd, inte känna till detta dystra faktum."

Jag funderar såhär istället:" Märkligt nog låtsas nästan hela mediaSverige inte känna till detta dystra faktum."
____________________________________________

Oisin Cantwell har en förklaring: "Möjligen är han rädd för Sverigedemokraterna, som i tid och otid driver kampanjer mot landets moskéer, ska få ytterligare ammunition."

Jag funderar såhär istället: "Möjligen är mediaSverige rädda för Sverigedemokraterna, som varnar för islamiseringen."



Aftonbladet Expressen Helsingborgsdagblad

11 kommentarer:

  1. Ulf Hjertén2011-03-01 11:41

    Det gäller att bestämma sig för vilka sponsorer man vill kännas vid. Det är nog inte bara muslimska församlingar som bör grunna på detta.

    SvaraRadera
  2. Utveckla gärna Ulf! Just nu är det muslimerna som är på tapeten,igen....
    Tiden talar för Sverigedemokraterna sen kan man tycka vad man vill om oss, thats it!
    Svensk gammelmedia har ett otäckt filter som allting måste passera.

    /HellBoy

    SvaraRadera
  3. Precis så Carina – Fina!
    Varför blev inte denna ”nyhet” inte mera uppmärksammad?
    ATT GADDAFI TILL HUNDRA PROCENT ÄGER MOSKÉN SOM UTGÖR SVERIGES STÖRSTA MUSLIMSKA FÖRSAMLING!
    Vi läser om sanktioner mot Gaddafi. Att man fryser ”hans” tillgångar utomlands. Vad händer då med den tillgången som moskén representerar?

    Vi lever fortfarande (?) i ett sekulariserat land. Vi svenskar får gärna kritisera kristendomen och vad som skedde för tusen år sedan, men tydligen och absolut inte Islam. Det går alltså bra att debattera och kritisera eller rent av tycka illa om jehovas vittnen, judar, katoliker eller protestanter och frikyrkor mm…
    Men om du andas en stavelse kritik mot islam och muslimer har du genast fått en sjukdom - (islamfobi…)

    Har vi redan ett muslimskt parallellsamhälle?
    Gaddafi; ”Hela Europa och världen skall bli muslimer.”
    Flertalet av självmordsbombarna är inte immigranter från Mellanöstern utan de är födda och uppvuxna här i väst. Har de radikaliserats tack vare Saudiska oljepengar?

    /Diskurs

    SvaraRadera
  4. Diskurs: "Det går alltså bra att debattera och kritisera eller rent av tycka illa om jehovas vittnen, judar, katoliker eller protestanter och frikyrkor mm…
    Men om du andas en stavelse kritik mot islam och muslimer har du genast fått en sjukdom - (islamfobi…)"

    OM du visste hur jag grunnar på detta! Jag grubblar mig tokig, och kommer aldrig til insikt.
    Varför, varför, varför är det så.
    Kan nån upplysa mig!

    SvaraRadera
  5. Ulf Hjertén2011-03-01 13:08

    Jag har aldrig blivit beskylld för att ha drabbats av någon slags islamofobi trots att jag vid många tillfällen varit mycket kritisk till hur ex. muslimska män behandlar kvinnor eller mot det som kallas hedersmord som dessvärre finns i fler än muslimska traditioner. Jag har vid flera tillfällen försvarat de imamer som gör lovvärda försök till nytolkningar av koranen. För detta har jag dock inte fått mer kritik än jag fått när jag riktat stark kritik mot bokstavstrogna i min egen kyrka. Eller när jag vågat mig på att kritisera manliga maktstrukturer överhuvud. Därför blir jag något överraskad att höra att ni är många som personligt blivit beskyllda för någon slags sjukdom som kallas islamofobi. Jag undrar då hur ni formulerat er kritik?

    SvaraRadera
  6. Vilka andra sponsorer handlade det om Ulf?


    / HellBoy

    SvaraRadera
  7. Har i dagarna sett filmen Gudar och människor och tyckte den var bra. Den tog upp existentiella frågor om livet och människan som var allmängiltiga (även för en ateist)
    Filmen fick överlag höga poäng av kritikerna, utom av ”vänsterpressen” som har en närmast reflexmässig sympati för förtryckare. Förr var det kommunistiska mördare som Pol Pot som hyllades. På senare år har vänstern kramat islamistiska terrorrörelser.
    Att filmen fick så låga poäng av Aftonbladet och SVT, s kulturnyheter säger alltså med om deras journalister än om filmen.

    Det är som om tiden går baklänges i muslimska länder medan den går framåt i sekulariserade länder.
    Vi kan till ex helt välja bort religionen och gå ur stadskyrkan, medan muslimer tydligen inte alls kan avsäga sig tron.
    I den muslimska kulturen hjälper man de sina - läs oljemiljarder från de stormrika till dem som anammar den rätta islamska tron.
    (Men hur mycket ger islams muslimer i humanitärt bistånd vid naturkatastrofer i icke muslimska länder?) De tar däremot tacksamt emot katastrofhjälpspengar från de otrognas skara….

    I filmen Gudar och människor blir en flicka knivstucken rakt i hjärtat och dödad när hon sitter på bussen. - Hennes straff för att hon inte hade en sjal över håret.
    Man har hört talas om att i vissa förorter i Sverige trakasseras kvinnor och flickor om de inte klär sig ”passande”… Syftet lär vara att inte visa kroppsdelar eller håret då män annars kan bli sexuellt uppeggade. (sic)
    Med det i åtanke är det ännu mer beklämmande att se småflickor på 7-10 år som också tvingas dölja sitt hår.
    En bild växer fram av ett Sverige, där det muslimska inflytandet ökar i rasande fart. Att vi ska bli ett muslimskt parallellsamhälle? Och att hela Europa och världen skall bli muslimer.

    Tanken är för mig lika avskyvärd som den är skrämmande.

    Har också sett filmen ”Hämnden” (regissören fick en välförtjänt Oscar! Bra film!)
    Den filmen ställe också frågor om mänskliga kvaliteter . Vad ska vi göra med dessa onda människor? Vara snälla mot dem? Så att de av det blir snälla? Går det?
    En annan viktig fråga i den filmen är hur vi uppfostrar våra barn, och om (det svåra)att kunna vända den andra kinden till…




    Ulf Hjertén: ”Jag har vid flera tillfällen försvarat de imamer som gör lovvärda försök till nytolkningar av koranen.” Men att ändra i koranen? Det är väl inte tillåtet?
    Att jag blir ”något överraskad” över det du beskriver Ulf Hjertén är ett understatment.
    Fan trot! som den sanna ateisten stundtals kan formulerat sin kritik.


    /Diskurs
    Ps
    Men allt till trots:
    Människor mår bäst om de kan hjälpa varandra och om de får leva i sämja oavsett religion.

    SvaraRadera
  8. Anonym, jag är ditt eviga lyssnande öra. Du säger allt jag vill säga, fast mycket, mycket bättre.

    SvaraRadera
  9. Ulf Hjertén2011-03-02 08:53

    Alla religiösa skrifter har i alla tider tolkats. Så också koranen. Liksom Bibeln. Orden måste tolkas utifrån den kontext som är vår. Det kostar på ibland. Det är ofta skönast att låta allt förbli vid det gamla. Men då bidrar man till fastlåsningar och motverkar ett levande samhälle och en levande församling, antingen den är muslimsk eller svenskkyrklig. Så till den andra frågan, den om sponsorer. Alla ideburna organisationer löper risk att bli styrda av starka bidragsgivare = sponsorer. Inte minst idrottsrörelsen som jag har en hel del personliga erfarenheter från. Spelidé, laguttagningar, anpassning till TV-program m.m Listan kan göras lång. Röda Korset har liknande erfarenheter liksom Pingstförsamlingen Filadelfia i Stockholm.

    SvaraRadera
  10. Det är likadant med den nya moskén i Göteborg. Dom poppar upp som svampar i jorden....oroväckande tycker jag.
    /B-M

    SvaraRadera
  11. "Orden måste tolkas utifrån den kontext som är vår."

    Vore det inte mer logiskt att tolka de gamla sagorna efter den "kontext" som var då de hittades på? De visste ju rätt litet om vår tid på den tiden, om man säger så.

    Den värsta "fastlåsning" som mänskligheten hamnat i handlar är väl snarast denna fixering vid gamla religioner...? Min erfarenhet är att det bara är människor med hybris (jag talar med gud..., skapelsens krona...) och skygglappar (evolutionen är en bluff...) som kan ta religioner på allvar 2011. (Alltså de som verkligen TROR, inte de som bara hänger på.)

    Fast det är klart, de religiösa använder samma argument om mig, jag har ju fräckheten att tänka självständigt, istället för att utgå ifrån deras 2000-åriga sagor ;)

    /Nykter

    SvaraRadera