måndag 21 februari 2011

A new beginning. President Obamas tal i Kairo 4 juni 2009.


Utdrag:

"This much is clear: governments that protect these -(human) - rights are ultimately more stable, successful and secure. Suppressing ideas never succeeds in making them go away. America respects the right of all peaceful and law-abiding voices to be heard around the world, even if we disagree with them. And we will welcome all elected, peaceful governments - provided they govern with respect for all their people."

Min översättning: Så detta är självklart, regeringar som skyddar våra mänskliga rättigheter är alltid mest stabila, framgångsrika och säkra. Att förtrycka tankar innebär aldrig att tankarna försvinner. Amerika respekterar rätten till att all världens fredliga och laglydiga röster ska lyssnas till, även om vi inte skulle instämma i sak. Och vi välkomnar alla valda fredliga regeringar - såvida de regerar med respekt för hela sitt folk.

-------------

"This last point is important because there are some who advocate for democracy only when they are out of power; once in power, they are ruthless in suppressing the rights of others. No matter where it takes hold, government of the people and by the people sets a single standard for all who hold power: you must maintain your power through consent, not coercion; you must respect the rights of minorities, and participate with a spirit of tolerance and compromise; you must place the interests of your people and the legitimate workings of the political process above your party. Without these ingredients, elections alone do not make true democracy."

Huffington Post Aftonbladet Expressen SvD DN Sydsvenskan Helsingborgsdagblad

7 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-02-21 12:34

    Stämmer, nu när Du skriver det. Kommer ihåg att jag reagerade på hans tal då och funderade på vad motparten väl tänkte i sitt stilla sinne. Här finns det en historisk parallell til den av mig annars inte så uppskattade Ronald Reagan som vid sitt Berlinbesök 1987 sade "Mr Gorbatschow, take down this wall" eller något liknande. Även där hände de saker ungefär två år senare...
    I eftermiddag bär det av till Oslo/Jernbaneverket igen, tillbaka onsdag.

    SvaraRadera
  2. Tack för info, Thorsten, ska inte bli hysterisk och efterlysa dig denna gång!

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2011-02-21 12:41

    Skönt, slipper dåligt samvete...
    Sedan börjar äntligen sportlovet, jag tar ledig fr och hela veckan 9, därav sö - to unplugged i Kläppen!

    SvaraRadera
  4. Unplugged i Kläppen, låter som en rocklåt! Hoppas du får det riktigt friskt och vilsamt, och att alla andra kommenterare här axlar manteln!

    SvaraRadera
  5. Vi kanske möts i Kläppen då ...? Fast jag vet ju inte hur du ser ut och vice versa. Och dessutom vet jag inte om vi åker till Kläppen öht, vi kommer befinna oss på 8-10 mils avstånd i Älvdalen, men fara till olika backar i Sälenområdet. Tyvärr är "vår" backe i Wäsa stängd numera.
    Hur som helst, ska också vara unplugged v 9. Så Carina, du kan tyvärr inte räkna med mig heller.

    /Öbon

    SvaraRadera
  6. Thorsten Schütte2011-02-21 13:03

    Eftersom jag inte åker slalom är det störst chans att träffa mig i längdspåret, sittande i solen (om den visar sig) eller i köket med markservice åt de andra som ger sig hän åt "Hals- und Beinbruch"...

    SvaraRadera
  7. Jaha, ja mig hittar man inte så ofta i längdspåret, även om jag kan åka på den ledden också. Men någonstans fick jag nog i skolan, när ALLA friluftsdagar åk 2-6 var på längdskidor och flertalet vanliga idrottslektioner under vintertid.
    Det lättade lite i högstadiet och på gymnasiet.
    Då var det mer orientering, som verkligen slog alla tråkighetsrekord. Jag lyckades bara placera mig på resultatlistan de gånger det belönades stort om man fixade att läsa kartan och gå på de svåraste kontrollerna längst bort och man slapp gå på tid.

    /Öbon

    SvaraRadera