fredag 18 februari 2011

Guds tio budord har blivit elva.


Fast bara i Sverige.
Allra, allra först bland budorden i Sverige av idag kommer:
"Du ska aldrig, aldrig, aldrig bete dig slarvigt eller otydligt så att folk kan inbilla sig att du är rasist, eller använda N-ordet, för då kommer det att gå dig och din omgivning mycket illa i resten av livet."
Igår skrev jag om en svensk som inte gavs nån pardon efter ett idiotiskt inlägg på Facebook.
Tänkte på detta när jag läste om att antalet rattfylleridömda poliser har ökat klart de senaste två åren. De kör i diket, in i garageportar och krockar på motorvägar och utgör verklig fara för människors liv och lem (liv och L-E-M, hmmmm, konstigt uttryck). Av 216 lagförda poliser mellan 2005 - 2010 hade 55 av dessa kört rattfulla. Trots detta har alla utom en fått behålla jobbet.
Say nomore.
Jag växte upp med en enorm respekt för att inte ljuga, inte stjäla och aldrig nånsin vara falsk. Idag tycks det elfte budet vara allena saliggörande.

10 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-02-18 10:36

    I vanlig ordning är verkligheten aldrig enkel. Hur stor är chansen att man lyckas komma bort från rattfylleri och alkoholmissbruk om man samtidigt förlorar jobbet, som annars skulle gett stabilitet och ekonomi att luta sig emot i den tuffa kampen detta innebär? Inte många, skulle jag gissa!

    SvaraRadera
  2. Om du förlorar någon i en dödsolycka orsakad av en rattfull person hoppas du säkert att en sådan person åtminstone skulle bli omplacerad.

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2011-02-18 11:17

    Ja, omplacerad kan vara en bra kompromiss. Att förlora tryggheten i tillvaron som jobbet innebär skulle annars göra det praktiskt taget omöligt att ta ity med alkoholproblemet, i stället produceras en uteliggare till...

    SvaraRadera
  4. ....som han som skrev ett idiotiskt inlägg på det öppna forumet Facebook.....

    likhet inför lagen? Vilket är värst att fara runt som ett mordvapen bland allmänheten? Eller att uttrycka sig felaktigt?

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte2011-02-18 12:53

    Tja, han med det idiotiska tillägget har ju inte alkoholproblem också, det blir väl lättare att få ett nytt jobb (var det ett jobb eller ett förtroendeuppdrag han förorade, förresten?). Men jag håller helt med Dig, det var en överreaktion, det hade räckt att ge honom någon form av reprimand och sedan låta udda vara jämnt.
    Jag har helt enkelt sett för mycket svagheter hos mig och mina medmänniskor för att inta en kategoriskt fördömande hållning när någon gör bort sig.
    Sedan är det viktigt att folk lär sig att nätet, speciellt sociala sajter som Facebook, inte är köksbordet eller fikarummet, de är mycket, mycket större och inget man knackat in försvinner!

    SvaraRadera
  6. Det är symptomatiskt i Sverige att det mesta kan man få ångra, lära mer om, rehabilitera, bot och bättring. Men inte "rasism".
    Var mannen på FB "rasist", eller uttryckte han sig bara väldigt, väldigt fel och obildat - det får vi aldrig veta. Han och hela hans klubb och hans familj är redan mycket hårt dömda. I detta fall ges absolut ingen pardon i Sverige - häng honom högt!

    SvaraRadera
  7. Thorsten Schütte2011-02-18 14:14

    Det är mindre frågan om innehållet - här påstådd rasism - än frågan om forumet som leder till oproprotionerligt hård bestraffning. Jag tänker på den stackars Volvoarbetaren som på jobbet längtade att hälsa på sin mor som låg på det yttersta och i detta stämningsläge kallade arbetsplatsen på sin Facebooksida för dårhus - han fick sparken av bemanningsförtaget. Men jag vidhåller också, folk måste lära sig att hålla tand för tunga på ett ställe där de kan bli lästa av miljoner. Det är bara vid publicering i en tidning/tidskrift som anvarig utgivare "tar över" ansvaret, ialla andra fall har man det själv!

    SvaraRadera
  8. Tror det är så att om en polis kör rattfull i tjänsten så blir han/hon som regel avskedad(gäller nog inte bara poliser).När det har skett på fritiden så blir dom antagligen omplacerade till inre tjänst eller liknande.Men det är ju klart om exempelvis en taxichaufför kör rattfull på fritiden så blir det nog svårare att hitta alternativ sysselsättning åt denne på den aktuella arbetsplatsen.Så jag förstår Carinas frustration över detta.Men det är också viktigt att anställda får hjälp om dom har alkoholproblem(gäller såväl poliser som andra)men då måste dom först själva inse sina problem med starkvaror,vilket inte alltid är så lätt för dom att göra./Petter

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att det var synd om den svarta killen när Sydsvenskan hängde ut honom som en svullen neger.
    När man inte läser andras facebook utan håller tillgodo med vanlig press så får man detta serverat vid frukostbordet.
    H43 killen borde utan tvekan ha ett fyllefilter på sin dator.( undrar om han fällde andra kommentare, fast de sålde kanske inte lösnummer!)
    Eva-Marie

    SvaraRadera
  10. Ulf Hjertén2011-02-19 09:44

    Ibland, när hämningar släpper efter några glas, så bubblar en del fram som jag pga min sociala kompetens håller tillbaka när jag är nykter. Kan vara tänkvärt i efterdyningarna till H 43 incidenten. Ett 11:e bud formulerade redan Jesus: "Ett nytt bud ger jag er. Älska varandra!"

    SvaraRadera