onsdag 16 februari 2011

Global skämskudde.


Ledare i hela arabvärlden känner förändringens vindar rycka och dra i sina rockskört, och på många håll vidtas motåtgärder. Det handlar om smärre reformlöften, prissänkningar, lönehöjningar och rena gåvor – även i länder som ännu inte sett protester.

Det vi upplever nu är fantastiskt, de unga studenterna och hela folk börjar förstå att de har möjlighet att förändra. Jag sitter med tankarna på när kommunistblocket föll.
Ledarna är en #disgrace som inbillar sig att de i elfte timmen kan locka med smulorna från den rike mannens bord. När allt människor begär är frihet och ett värdigt liv.

Förlåt, men hittar inget lika bra beskrivande ord på svenska. "Skam" ? njaaa. Förslag?
DN SvD

3 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-02-16 18:30

    disgrace, det motsvarar närmast onåd, regeringarna har fallit i onåd hos sina undersåtar.

    SvaraRadera
  2. Tack, i motsats till dig, Thorsten, så fattas det konstant svenska ord för mig, i mitt fall i förhållande till engelskan. Disgrace är för mig fortfarande mycket mer målande än i onåd.

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2011-02-16 20:59

    Jag tycker tvärtom, onåd är kort och kärnfullt, det räcker med en bokstav att förvandla nåd till motsatsen. Disgrace är snarare ett latinsk låneord i engelskan.

    SvaraRadera