måndag 10 januari 2011

Svenska folket är kluvet i danskampen.


Björn Ranelid bjöd i TV-programmet Let´s dance upp Svenska Akademins ledamöter till att dansa. Detta har fått Peter Englund, som har fullt upp med att vara ständig, att tjura till:
"Det kommer inte att ske. Däremot har jag inga invändningar mot att han gör så själv. Allt som håller Ranelid borta från skrivandet välkomnas", lyder hans kommentar.

Detta har i sin tur fått Ranelid att gå upp på tåspetsarna.

- Han har trampat på min dans-sko. Tryck upp honom mot väggen. Han är inte så stor, så det är rätt lätt. Jag kan trycka upp honom med vänster arm för jag orkar det, säger han i en intervju i Aftonbladet, där han också beskriver Englund som "avundsam":
-Rent vetenskapligt sett är jag mer begåvad än han någonsin kommer att bli.

Nu gör de verbala snytingarna piruetter, och svenska folket har valt kavaljer.
Englund kommer dock aldrig att dansa efter Ranelids pipa, det har vi förstått, speciellt inte efter en ömsint tryckare av Ranelids vänsterkrok.

GP SvD Aftonbladet Expressen

2 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-01-10 13:11

    Även solen har sina fläckar tänker jag. Peter Englund är annars en utomordentlig bra ständig sekreterare, han hade inte behövt sänka sig till denna nivå!

    SvaraRadera
  2. Ibland känns det som om Ranelid söker konflikt. Jag uppskattar honom som författare, liksom jag uppskattar Englund.
    Att Ranelid är med i Let's dance är väl kul, men för det behöver ju inte Englund bry sig. Och att Ranelid "utmanar" akademiledamöterna i dans behvöer man inte heller bry sig så mycket om. Det finns viktigare frågor.

    SvaraRadera