onsdag 19 januari 2011

Pussokramkalas eller debatt?


Sanna Rayman hade föredragit debatt.
Äh, det händer så sällan. Inget och tjafsa om, tycker jag, låt dem tacka och gullas, men håll det på mattan, det är ingen som ska begravas. En ärlig och uppriktigt lyckönskan kan man kosta på sig, oavsett partifärg, till arbetskamraten Sahlin.
Därefter skriver guldpennan Rayman:
-Smärtsamt tydlig blev illustrationen av den världsbild och de anklagelser som SD brukar rikta mot övriga riksdagspartier – nämligen att de utgör ett i allt väsentligt sammansvetsat etablissemang.

Avtackning, javisst, men när svenska politiker driver politik genom att klia varandra på ryggen, så är det totalkatastrof för demokratin och för oss väljare.
Att Fredrik Reinfeldt nu identifierat sin enda opponent i röstmagneten och kometen Åkesson, det kan hans gnisslande tänder och förgiftade kroppsspråk inte dölja.
Tror Reinfeldt behöver gå i terapi. Eller åtminstone skriva 100 gånger: jag måste försöka dölja hur rädd jag är för Jimmie - jag måste försöka dölja hur rädd jag är för Jimmie - jag måste försöka dölja hur rädd jag är för Jimmie.........
Sveriges viktigaste opinionsbildare toppas nu av Borg, före Reinfeldt. Med älgkliv redan på femte plats har vi honom, Åkesson, nafsande Reingeldt i hasorna, mannen med egen politik, eget nytänk, egen rakhet, egen retorik och eget sätt att framföra det på. Och mind you - detta var 2010!

Tio i topp på tidskriften DSM:s lista över Sveriges viktigaste opinionsbildare 2010:
1. Anders Borg, finansminister (2)
2. Fredrik Reinfeldt, statsminister (1)
3. Peter Wolodarski, Dagens Nyheter (8)
4. Lena Mellin, Aftonbladet (7)
5. Jimmie Åkesson, Sverigedemokraterna (9)
6. Maria Wetterstrand, Miljöpartiet (3)
7. Jan Björklund, Folkpartiet (6)
8. Mona Sahlin, Socialdemokraterna (5)
9. Carl Bildt, utrikesminister (11)
10. Per Schlingmann, Moderaterna (ny).

Expressen Expressen DN SvD

10 kommentarer:

  1. Hur ofta är det partiledardebatt??? Att då ägna halva tiden åt att gulla och smöra åt en deltagare för att denne fått foten!!! Häpnadsväckande!!Det borde finnas utrymme för detta i något annat sammanhang. Det liknar ju
    "klubben för inbördes beundran" (förutom Åkesson då naturligtvis och det tror jag resultatet i pollen visade;)

    /HellBoy

    SvaraRadera
  2. Mitt tips: Se det som reklam för det gulliga etablissemanget och bedöm vad väljare med seriösa ambitioner, som du själv, gör för bedömning idag!!

    SvaraRadera
  3. Problemet är att svenska folket verkar drogade av både press och politiker. Inte många verkar bry sig om hur deras land förändras och vilka åsikter de som styr oss har. Nä, det viktigaste är att ha koll på "Lets dance" eller vilken fru bonden som söker får.....bäääääh!

    /HellBoy

    SvaraRadera
  4. Min Björn är ursinnig och helt på din sida, skandalöst att det tillåts, och att talmannen borde ha styrt upp det där.
    Jag väljer mina krig.
    Och väntar på lugnt på effekterna som kommer ur den vrede som Björn och du och många många andra känner över den lallande politiska verksamheten i riksdagen idag.

    SvaraRadera
  5. Eller vilka vargar som skjuts, HellBoy!!!!
    Silverfisken.

    SvaraRadera
  6. Mona fick ingen kram av Reinfeldt.
    Vad är det för jävla larv?
    MrX

    SvaraRadera
  7. Ulf Hjertén2011-01-20 09:25

    Hade inte möjlighet att se partiledardebatten live så jag får väl bedöma efter referaten idag. I "min lokaltidning" Sörmlands Nyheter C skriver ledarskribenten Lars Kriss (efterträdaren till Sanna Rayman):"Genom sin öppna fientlighet, mot en politisk kollega som Mona Sahlin, bekräftade SD:s partiledare att populismens syre är matyrskapet. Inte ens när Sahlin är slagen, kan Jimmie Åkesson hålla sig från att ge henne en verbal smäll. Hans beteende i partiledardebatten var inte värdigt en demokratisk församling som den svenska riksdagen. Det var den mobbade skolpojkens revansch på sin politiska motsats." Slut citat. Lars Kriss är oftast en mycket sansad och bra ledarskribent så det är uppenbart att meningarna är skarpt delade. Efter att ha sett ett kort avsnitt på svt play kan jag nog hålla med om att det det var ett omoget inlägg. Men uppenbart entusiasmerar detta en del.

    SvaraRadera
  8. Partiledardebatten går nog inte att bedöma efter Lars Kriss, tror jag.
    Parrtiledardebatten som blev ett kafferep, finns så oändligt mycket mer att säga om, än att hänga upp sig på Åkesson.
    Vi båda Ulf, du och jag, tycks höra till de rakryggades skara. Har en känsla av att ingen av oss skulle ha hymlat falskhet ens vid avtackning - i synnerhet inte till en människa som attackerat dig grovt, hänsynslöst och inte ens "velat ta i dig med tång". (Hur man nu kan uttrycka sig så om någon enda människa?)

    SvaraRadera
  9. Thorsten Schütte2011-01-20 21:20

    Talmanskollegiet borde ha funderat lite mera innan och skilt åt den sedvanliga politiska debatten (så Jimmie kände sig snuvad på) från en separat avtackning innan eller efter debatten! Då hoppas jag att Jimmie hade uppförd sig lite mera enligt Magdalena Ribbings tips om vett och etikett och unnat sig att vara lite mera chevaleresk. Jag tror SD skulle vinna på en mera tillbakalutad och mindre "verbissen" stil!

    SvaraRadera
  10. Thorsten Schütte2011-01-20 22:04

    10. Per Schlingmann, Moderaterna (ny).
    Det bar konstigt, har inte hört något av honom sedan valet...

    SvaraRadera