tisdag 25 januari 2011

När blodet frös till is.


Kom hem från gymmet, satte på BBC på tv:n, klockan var 18.30 här, 12.30 hemma hos er, OCH - fram tonar bilden av Jimmie Åkesson, en stillbild med regeringsbyggnaden till vänster och riksdagshuset till höger. Nere i vänstra hörnet stod STOCKHOLM med versaler.
Den engelska speakern intrevjuade den skottskadade amerikanskan Cliffords make - vilket fick mig att för en iskall fullkomligt stelfrusen sekund, befara det allra, allra värsta. Hela kroppen skakade och jag satte mig storögt på sängen.
Men, grazie a Dio, jag kunde börja andas igen, bilden var en trailer för en intevrju med Jimmie Åkesson om SDs inträde i riksdagen och deras ställning som kritiska till Sveriges invandringspolitik.
Jag kommer aldrig att glömma denna sekund av olycksaliga tillfälligheter och nattsvart fruktan.
Vi måste vara så rädda om varandra.

Utifrån detta perspektiv och det långa långa avståndet känns det inte värdigt att läsa t.ex Expressens journalister Lars Lindström och A-C Marteus, som är hatiska och negativa mot Jimmie Åkesson och SD oavsett va de de säger, tycker och vill.
När journalistik bara blir barnsliga och förväntade floskler,som "Jimmie Åkesson - dårarnas drabant, ledare för ett parti, som om den var en foliehatt skulle ha sin kulturella hemvist i en noggrant madrasserad cell" då har den journalistiken förlorat allt sitt värde.
Morsning.
Inväntar istället de skickliga och objektiva reportrarna från BBC istället, ty deras värld är betydligt större än att tolka all kritik mot invandring i Sverige som islamofobi.

Expressen SvD DN

13 kommentarer:

  1. Carina:Huvudet på spiken !!!Just därför lyssnar jag enbart på de större Europeiska Tv-nyheterna..Verkligheten blir lite annorlunda på så sätt..och likaså "sanningen"

    SvaraRadera
  2. Thorsten Schütte2011-01-25 13:43

    Jag har alltid undrar vad ordet foliehatt egentligen betyder och var det kommer ifrån. Jag har fattat att det är ett nedsättande tillmäle, men annars begriper jag nada.
    Förresten, Carina, hur är dem med jetlagen?

    SvaraRadera
  3. Googla det!
    Skall själv på årsmöte ikväll med Sveriges enda oppositionsparti....skall bli trevligt att träffa en massa Sverigevänner.

    /HellBoy

    SvaraRadera
  4. Thorsten Schütte2011-01-25 14:10

    Aha, tack, Hellboy! Jag (p g a min utbildning) misstänkte att det ursprungligen har något att göra med att skärma elektriska fält, tanken visade sig vara rätt. Och på årsmötet: ta upp den av mig söndertjatade trafikförsäkringsskatten. Den infördes av alliansen eftersom man täkte att överföra sjukvårdkostnaden för trafikolyckor till bilförsäkringen. Därav blev inget, men skatten (drygt 30%, motsvarar drygt 3 mdr kr/år) finns kvar. Inför valet ställde jag frågan om dess avskaffande till både de rödgröna och alliansen, de rödgröna höll med mig i princip, men hade redan budgeterat intäkten, alliansen svarade inte alls. Att prioritera borttagande av denna skatt inför ett femtioelfte jobbskatteavdrag är bra politik, som säkert går hem i stugorna hos SDs väljargrupper!

    SvaraRadera
  5. Foliehatt: hatt av aluminiumfolie, som i satiren sägs användas av människor som önskar skydd mot tankeläsning av t ex utomjordingar. Foliehatten har blivit en symbol för konspirationsteorier och folk som anammar dessa.

    /Öbon

    SvaraRadera
  6. Jaha, du hade redan sett det, Thorsten.

    Ang trafikförsäkringsskatt, jag retar mig något så vansinnigt på att betala diverse skatter (el, bensin, sociala avgifter ...) sedan moms på dem.

    Nyligen aviserade dock ansvarigt statsråd, Attefall, att han vill ta bort den obligatoriska byggfelsförsäkringen. En försäkring som bara kostar för konsumenten, aldrig betalas ut pga hundra förbehåll i det finstilta och för att det som byggfelsförsäkringen ska täcka, redan täcks av de vanliga hemförsäkringarna.

    När tom delägare i de två specialförsäkringsbolagen Gar-Bo och Bostadsgaranti, de flesta av småhusfabrikanterna, retar sig på den, då är den verkligen felkonstruerad.

    /Öbon

    SvaraRadera
  7. Förtydligande: jag retar mig på att betala MOMS på SKATTEN, inte skatten i sig. Inte alltid i alla fall.

    /Öbon

    SvaraRadera
  8. Thorsten Schütte2011-01-25 14:27

    Helt rätt, moms på skatt och avgifter är ett otyg. Jag är beredd att betala höga skatter, men jag vill inte känna att man lurar mig! Moms ska alltid beräknas på nettobeloppet, innan alla möliga avgifter, skatter, fan och hans moster läggs på, Och sedan bör flyget betala lika mycket för soppan som vi bilister!

    SvaraRadera
  9. Just det!

    /Öbon

    SvaraRadera
  10. Betr.skatter är du ju så,att det är lätt att införa,men svårt att avskaffa...Kanske därför vi har högsta skattetrycket på jordklotet...När man nu dessutom ger skattelättnader till de bättre situerade,samtidigt som pensionärer,sjuka och arbetslösa naggas ytterligare,är man på fel väg..Tycker i varje fall "den gamle"....

    SvaraRadera
  11. Thorsten Schütte2011-01-25 15:37

    Helt rätt Lars, skatten bör vara den samma för uppskjuten (pension) eller försäkrad (sjuk, arbetslös) inkomst som för direkt inkomst!

    SvaraRadera
  12. Delar Thorstens uppfattning om (pga skatter) den stora prisskillnad mellan flygbränsle (nån slags fotogen?)och bensin-diesel.Tack vare bränsleskatterna så har ju bilfabrikanterna sedan länge varit tvungna ta fram allt bränslesnålare motorer.Detsamma skulle flygindustrin bli tvungna och göra om och NÄR bränslet blir dyrare./Petter

    SvaraRadera
  13. Thorsten Schütte2011-01-25 21:05

    Precis, det är inte frågan om, utan när, peak oil är sannolikt redan passerad och flygbränsle baserad på biomassa (t ex genom förgasning och Fischer-Tropsch-syntes) lär kosta mera, lika bra att börja vänja sig!

    SvaraRadera