måndag 24 januari 2011

Åkesson duckar inte.


I kväll möts biskop Eva Brunne och SD:s ledare Jimmie Åkesson igen.
Biskop Brunne säger sig se fram emot att träffa Sverigedemokraternas partiledare, och att de nu ska få möjlighet att lyssna och samtala. De båda deltar i ett samtal om människosyn i Engelbrektskyrkan i Stockholm, och jag beundrar modet, och är väldigt, väldigt nyfiken nästan så jag spricker, här långt borta!

SvD

DN

37 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-01-24 14:03

    Ja, det är alltid bra att rensa luften. Blir nyfiken på referat av mötet som säkert går att finna på nätet i morgon!

    SvaraRadera
  2. Thorsten:
    Med säkerhet och vinklat som vanligt..Förutspår att Biskopinan erhåller 12 poäng o,Jimmie 0..
    Som vanligt den som lever i morgon får se,om mina profetior slår in.

    SvaraRadera
  3. Eller så kan man tolka det som att det är Brunne som inte duckar.

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/biskopen-traffar-akesson-for-samtal

    /Öbon

    SvaraRadera
  4. Thorsten Schütte2011-01-24 15:06

    Jag ska läsa open minded i morgon, utan förutfattade meningar!

    SvaraRadera
  5. Öbon:
    Nej jag tror inte hellre att man kan omvända en människa,som uppträder tillsammans med extrema vänsterkrafter...Men tydligen tror Jimmie det, eftersom han tackat jag till träffen..Om det nu kommer tillstånd,med tanke på de störningar,som tidigare skett i samband med offentliga möten där SD deltagit !!!

    SvaraRadera
  6. Thorsten Schütte2011-01-24 15:34

    Jag tycker att det är fel ansats att försöka omvända personer från sina politiska uppfattningar. De är oftast djup rotade i personens uppväxt, omvärld och engagemang. Att plötsligen förneka allt detta och inta motsatt ståndpunkt har oftast ingen trovärdeighet (se tidigare inlägg om "konvertiter"). Däremot bör målet av en dialog mellan personer med vitt skilda uppfattningar vara att väcka respekt för motsidans ståndpunkt och inte ifrågasätter dess berättigande och hederligthet, att inte genast misstänka dolda motiv och att vara beredd att rucka på sin egen uppfattning/modifiera den något.

    SvaraRadera
  7. Thorsten:
    Instämmer med din åsikt till 100 %,mitt enda undantag är den kommunismus,man importerat från den ryska zonen i Mellantyskland.Här kan man tyvärr inte modifiera,eftersom dessa "troende" är vad man kallade 150 %-iga.Alltså fanatiker...

    SvaraRadera
  8. Thorsten Schütte2011-01-24 16:31

    För folk med mycket extrema åsikter hjälper det ofta att dom får annat (jobb, familj, sjukdom...) att tänka på, då bleknar den flammande övertygelsen ofta och man glider i sin uppfattning om man lämnas ifred. Försöker man däremot pådyvla en uppfattning, då blir reaktionen att i trots stanna kvar i de gamla. Vi är alla människor!

    SvaraRadera
  9. Ulf Hjertén2011-01-24 17:41

    Ibland blir jag förvånad över all denna misstänksamhet. Vänta till i morgon och läs referaten och gör sedan kommentarerna. Man kan inte förutsätta att alla människor är korrumperade och skriver och säger allt det jag tycker är tokigt och fler. Så kan väl vi inte ha det?

    SvaraRadera
  10. Ulf:
    Nej,som du så klokt avslutar,så kan vi inte fortsätta.Korrumperade är de ej,men från första skoldagen-eller kanske redan på dagis-indoktrinerade.Just detta gör,att man utan utomjordiska gåvor,kan förutse vad som står i pressen,dagen efter ett sådant sammanträffande !!Detta måste vi ändra på om vi skall leva i ett öppet och ärligt samhälle.Somliga kallar det för "demokrati",andra diktatur av folkvalda.

    SvaraRadera
  11. Tänk vad alla slåss för att just DERAS åsikter är dom rätta. Varför inte lyssna och försöka förstå? Sen kan man ju ändå behålla sina egna åsikter, men UTAN att komma med ovärdiga kommentarer om den andra parten.

    SvaraRadera
  12. Finns ingen anledning att föra samtal med religiösa. Om en människa frivilligt lagt av med kritiskt tänkande och fruktar logik till en så hög grad att man börjar intala sig att saker som uppenbarligen inte existerar verkligen existerar...ja, då är det fruktlöst att tala med en sådan person. En människa som inte kan tänka, eller inte vill tänka, har ingenting att komma med.

    När det gäller "uppenbarligen inte existerar" så ser jag på det ur ett vetenskapligt synsätt. Om man inte kan se det, inte kan hitta några bevis för det, inte finns något som ens antyder att det skulle existera...då kan man anta att det inte existerar. Skulle det någon gång dyka upp bevis eller komma någon form av antydan, då får man ta och undersöka saken igen, men fram tills dess kan man lugnt avskriva det hela som en felaktig hypotes.

    SvaraRadera
  13. Thorsten Schütte2011-01-24 21:41

    Men Illwill, människor har ju så många fler dimensioner. Även om en människa på ett område (t ex religion eller politik) har en så total annorlunda uppfattning än jag att vi bara kan komma överens om att vi inte är överens kan vi ju dela samma intresse på ett annat område, exempelvis ånglok eller vad det nu må vara. En vänsterpartist och en sverigedemokrat kan heja på samma fotbollslag, en ateist och en livetsordare kan gå och plocka svamp eller åker skridsko tillsammans. Människan är så mycket mera än hennes politiska och/eller religiösa övertygelse!

    SvaraRadera
  14. Thorsten Schütte2011-01-24 21:45

    Det verkar ju har gått bra:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/akesson-och-brunne-mots-igen_5887979.svd
    http://www.dn.se/nyheter/politik/akesson-och-brunne-mottes-igen

    SvaraRadera
  15. De har dock liknande kulturell uppfostran och värderingar.

    Muslimer tänker annorlunda.

    Du skulle t.ex knappast be din son strypa din dotter i sömnen för att hon dejtade en muslim.

    Detta är dock inte otänkbart för muslimer att göra om din son dejtade en av deras döttrar.

    Så vidriga är vi i deras ögon!

    SvaraRadera
  16. Muslimer är offer för Islam, inte för demokratierna

    /UllaBella

    SvaraRadera
  17. Thorsten Schütte2011-01-25 07:58

    Andreas och UllaBella: det ni skriver gäller en minoritet av muslimer och fundamentalistiska varianter av islam/islamism, men knappast "medelmohammed"!

    SvaraRadera
  18. Finns tydligen en STOR minoritet av fundamenlistiska muslimer i Sverige....med tanke på det hedersrelaterade våldets storlek.

    /HellBoy

    SvaraRadera
  19. Thorsten Schütte2011-01-25 10:09

    I relation till ca 400 000 muslimer är hedersvåldet en liten andel, sedan har hedersvåldet förislamska rötter och återfinns även hos exempelvis kristna grupper från medelhavet och mellanöstern.

    SvaraRadera
  20. Ulf Hjertén2011-01-25 10:55

    Bra att Thorsten tar upp att hedersvåld, könsstympning och likande gräsliga saker är inte något specifikt islamskt. Det är en del av den mansliga maktstruktur som vi återfinner lite varstans i världen bl.a. på Afrikas horn. För att inte tala om den mycket utbredda italienska maffians skräckvälde i framförallt syditalien. Detta är nu inget försvar för den islamska minoritet där dessa mänskliga avarter existerar. Kvinnovåld överhuvud och kvinnoförtryck finns i alla samhällen. Vi behöver inte åka långt för att upptäcka. Kanske inte längre än till den egna familjen, trappuppgången, släkten eller radhusgatan.

    SvaraRadera
  21. Ett par historiska exempel, för att ge ett litet perspektiv:
    Kvinna som gick utan förkläde, ansågs automatiskt tillhöra det "lätta gardet". Gift kvinna som gick utomhus utan täckt hår, ansågs automatiskt tillhöra det "lätta gardet".
    I delar av landet rakades kvinnans hår av vid giftermålet, redan att ha hår som möjligen kunde ses av en annan man än kvinnans make, var osedligt.
    Och en osedlig kvinna var ett fall för makens heder.

    Ogifta kvinnor blev myndiga 1858 när de fyllt 25 år, om de sökte tillstånd. 1863 blev alla kvinnor myndiga automatiskt vid 25 års ålder, men om kvinnan gifte sig, blev hon omyndig med maken som förmyndare. 1874 fick gifta kvinnor rätt att själva bestämma över sin inkomst.

    Först 1884 fick ogifta kvinnor samma myndighetsålder som män, dvs 21 år. Ännu senare, 1921, blev även gifta kvinnor myndiga, vid 21 års ålder.

    Vilket land det handlar om? Sverige.

    /Öbon

    SvaraRadera
  22. Öbon:
    I dag,90 år senare bytes detta folk ut,mot de som fortfarande bär och aktar dessa seder !!
    Inte nog därmed,man importerar islamska lagar,där bl.a hedersmord ännu är att betrakta som legalt...Där kvinnan förnedras än mer,och de nyanlända tar för sig...Kanske därför att vårt lands våldtäktsstatistik,toppar i västvärlden ??Listan skulle kunna göras längre,men...

    SvaraRadera
  23. Thorsten Schütte2011-01-25 12:42

    Byta ut är att ta i med nästan 9½ miljoner som bor i landet. En av de viktigaste uppgifter i att bemöta invandrare är att komma på talande fot med de unga killarna. Man kan inte byta hela sin bakgrund över natt, men en väg att gå skulle kunna vara att bejaka de mera positiva dragen i bemötande av kvinnor som också finns i medelhavskulturen, en högaktning och respekt för kvinnan som leder till att uppföra sig chevalereskt, att inte smälla dörren i ansiktet på kvinnan som kommer efter utan helst låta henne komma genom dörren innan en själv o s v. Och att förklara kulturkrockar, att det i västerlandet inte betyder samma sak att vara lättklädd och att vara lättillgänglig. Med mera, mycket går att göra om bara viljan finns! Och skolan måste ha en mycket central roll i detta vad de yngre förmågor anbelangar!

    SvaraRadera
  24. En inte alltför kvalificerad gissning är att mörkertalet är extremt stort i andra länder, förutom att svensk lagstiftning ser annorlunda ut. Det som på sin höjd betecknas som sexuella trakasserier i landet X (och här tänker jag på diverse västländer), räknas in i våldtäktsstatistiken här.

    Nu skulle jag gärna citera Mark Twain, men jag hittar förargligt nog inte rätt ställe, men han lär ha sagt något i stil med att statistik är lögn kryddad med siffror.

    /Öbon

    SvaraRadera
  25. Och så är det förargligt att medan man skriver ytterligare kommentarer, så ser man inte vad som kommer in under tiden. Thorsten, du tar orden ur mun på mig ibland!

    /Öbon

    SvaraRadera
  26. Thorsten Schütte2011-01-25 13:00

    Ja, Öbon, vi är ganska synkade ibland!
    Jag tror det Mark Twain sade att det finns tre grader av lögn:
    lögn, förbannad lögn och statistik.
    Jag vill ärerädda statistiken lite grand, i de flesta fall är det inte lögn, men feltolkad statistik. Klassiska fel är för litet stickprov, ej representativt stickprov och skenkorrelationer: man tror sig ha hittat ett orsakssamband mellan A och B men i verkligheten beror båda på C. Och så vidare...

    SvaraRadera
  27. Tack, så var det!

    Självklart ska vi ha och använda statistik, det var inte det jag menade, men man kan bevisa i princip vad som helst, med hänvisning till statistiken.
    Tänker på tramsexemplet: en hand i frysen, en hand på spisplattan, i medeltal lagom temperatur,

    Ett logiskt felslut som min filosofilärare gärna använde sig av för att illustrera "feltänk" var följande:
    "1. Stenar kan inte flyga.
    2. Mor kan inte flyga.
    2. Alltså, mor är en sten."

    Jag har väl en udda humor, men jag tycker fortfarande, efter drygt 30 år att det är hur kul som helst.

    /Öbon

    SvaraRadera
  28. Thorsten Schütte2011-01-25 13:18

    Ja, exemplet "mor är en sten" är en klassiker som man lär sig när man studerar logik och Boolalgebra. Egentligen borde grundläggande statistik ingå i journalistutbildningen!

    SvaraRadera
  29. Thorsten:
    Oavsett om A,B,eller C våldtas,måste väl i alla fall brottet som sådant,inte gömmas under mattan ???Varför är just dessa sexkriminella så skyddade av BRÅ,att man inte vill kungöra sina siffror ?? Inför valet var det SD som tog fram dem,men vår "neutrala press",liksom du förtiger eller ifrågasatte deras faktiska siffror.Vi kan dagligen läsa om dessa förnedrande brott,men också mord och närmast obeskrivliga handlingar,dock utan att statens ansvariga tar itu med problemen...Det hjälper ingen Thorsten/Öbon,att man som ni två blundar och förlåter...F.ö finns det inga 9,5 miljoner svenskar,men möjligen 7 miljoner...Resterande är alla olika nationaliteter,boende i Sverige.Hårda ord kan tyckas,men min innerliga mening !!!

    SvaraRadera
  30. Thorsten Schütte2011-01-25 13:40

    Jag har aldrig velat sopa våldtäktstatistik under mattan, tvärtom, men om man ska jämföra internationellt då måste liknande brott, inte liknande brottsrubriceringar jämföras, behöver jag nämna namnet Assange?
    Och, klart, drar man enligt migrationsverkets sätt att räkna även mina barn bort från de 9½ mio som lever i Sverige (bort med icke pursvenskar...), då kanske man hamnar på 7 miljoner...

    SvaraRadera
  31. Thorsten:
    I bland funderar jag över hur det ursprungliga ämnet,kan vridas till en helt annorlunda debatt i slutändan...Titel ovan "Åkesson duckar inte" nu strider vi två om Assange och typen av våldshandlingar mot kvinnor !!

    SvaraRadera
  32. Thorsten Schütte2011-01-25 14:30

    Men Lars, det är ju det roliga med den här bloggen: man vet aldrig vart det bankar hän...

    SvaraRadera
  33. Men, Lars, ingen förtiger brott som begås, nu vet jag inte om jag förstår hur du läser Thorstens och mina kommentarer.

    Och 7 miljoner svenskar, hur kommer du fram till just den siffran?
    Hur många släktled ska man gå bakåt? Räknas jag som svensk, "blandad" som jag är med estniskt, vallonskt, danskt, skånskt och sörmländskt påbrå? Jag är blond och har blå ögon, men mina syskon är mörkhåriga och brunögda.
    Räknas min familj som svensk? I storfamiljen finns sammanlagt, bland de svenska medborgarna redan, runt tio olika nationaliteter inblandade, med anknytning till tre olika världsdelar. Går jag utanför dem med svenskt pass, kan jag räkna in ytterligare en handfull länder.

    ---

    Att kommentarerna här hos Carina ofta hamnar någon annanstans än i ursprungsinlägget, har vi konstaterat förut och att det blir så, tycker jag är en del av charmen här.
    Vi som ofta går in här och kommenterar, är ju aktiva, verbala och tycker ofta olika.
    För att travestera Aftonbladets "kampanj" från i höstas (nu retas jag), vi gillar väl olika? ;-)
    Det vore väl trist om vi alla sa samma sak hela tiden och bara höll med varandra.

    /Öbon

    SvaraRadera
  34. Öbon:
    Nu känner vi ju inte varandra närmre,därför är det svårt att uttala sig...om din nationalitet.
    Men om jag skall gissa,tror jag du är en av oss.De 2,5 miljoner som jag minskat Thorsten tal med är de invandrare som kommit till Sverige efter 2:a VK.Vid min skolgång var vi C:a 6,7 miljoner svenskar.Men med en viss tillbakagång i födelsetalen,kompenseras de av de barn,som fötts av ovanstående invandrare,senaste 60 åren...Dessa barn är naturligtvis i min värld "helsvenskar"...Men att dela ut medborgarskap till höger o.vänster,enbart för att man besökt oss,och därefter lämnat landet med sitt SVENSKA främlingspass...Tycker jag inte!!

    SvaraRadera
  35. Har inte någon erfarenhet av att svenskt medborgarskap delas ut till höger och vänster. Däremot att mina brorsöner och min brorsdotter fått det, dels pga att de är födda i Sverige och har en pappa med svenskt medborgarskap. Deras mor som kom till Sverige som nygift med min bror, fick PUT, efter mycket om och men. För två år sedan, efter runt tjugo år (!) i Sverige, fick hon svenskt medborgarskap.
    Okej, hon hängde inte på låset och sökte så fort hon fick chansen, men ändå.

    /Öbon

    SvaraRadera
  36. Öbon:
    Tiderna föändras...I dag räcker det att du kommer till vårt land och uppger att du är ensamt "barn",eller förföljd p.g.a religion.Ett svenskts främlingspass ställes ut,oftast inom en månad.Därefter kan den "förföljde"fritt åka tillbaka till sitt hemland eller varthän den vill.Så skedde inte enbart för den somalier som nu sitter i häkte i Uganda,misstänkt för terrorism.I Sundsvall bodde han dryga 2 månader innan resan och passet var fixat och betalt...av Sverige.C:a 200.000 sådana främlingspass är i omlopp,därför kollas också dessa "svenskar" extra noga överallt utom i sitt "hemland"

    SvaraRadera
  37. Ni är för härliga! Alla dessa olika infallsvinklar, mer spännande kan det inte bli. Grattis till mig som har er!

    SvaraRadera