fredag 31 december 2010

Två-lax-elva!



För 2011 önskar jag mig tre saker, och redan nu läcker jag dem:

1. Att alla aningslösa svenskar öppnar ögonen, inte minst våra feglirarpolitiker och Aftonbladets och Sydsvenskans förnekelse- och beröringsskräcksfanatiker.

2. Katastrofala vinstfall, och ändå betalade bankerna ut miljarder i bonus. Jag hoppas innerligt att skammens gräns är passerad, och att girighet blir det fulaste ordet i hela språket.


3. De senaste 6 åren har sjukförsäkringen gått med 70 miljarder plus. Till 2011 räknas det bli 82 miljarder plus.
Det finns pengar till sjuka. Jag vill se det!

8 kommentarer:

  1. Ulf Hjertén2010-12-31 13:08

    Tack för ett snart gånget samtalsår på Carinas webb. Gott slut och ett Gott Nytt Dialogår. Efter nyårsbön blir det ett enkelt firande med hustrun , en halv hummer och en gul änka. Skål alla!!!

    SvaraRadera
  2. Skål och Gott Nytt År på dig och din familj Ulf.
    Sak samma önskar jag naturligtvis alla er andra på bloggen.Den enda beska droppen i min bägare.Är det mina ibland "småkritiska" yttranden som smittat av sig på Carina ???Men nu får jag sluta året som jag började... Sjukförsäkringen går 87 miljarder +,då finns ju utrymme fär import,av än flera ur Munir Awads kamratkrets !!!

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2010-12-31 13:41

    1) lyftar jag på hatten och går förbi, 2) och 3) stämmer jag helhjärtat in i.
    För övrigt önskar jag Er alla ett riktigt gott 2011, förkylda, halsonda och febriga som vi är firar vi årsskiftet stillsamt hemma (utom sonen som är med kompisar), med helstekt kalvfilé och potatisgratäng!

    SvaraRadera
  4. Åh så festligt ni skall ha det denna fyrverkerisprakande kväll, hummer, kalvfilé och gula änkan. Njut av det ni förjänat,pojkar!
    Själv ska vi traska hem till gamla kompisar, och tillsamman med de andra gästerna kavla upp ärmarna o ta på förklädena och laga den menu som inte vi, men värdparet, kännet till i skrivandets stund. Tre hundar och en katt kommer att eventuellt göra vår kväll extra spännande. Tänker gör jag mycket på mina söner med flickvänner som alla tre firar i rätt tomt Bryssel, så öde blir stan när alla ex-pats rest hem över helgerna.
    Krya på Thorstens familj!

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte2010-12-31 14:38

    Ja, vi ska nog krya på oss, vi är även glada att vi inte behöva resa just nu, med nästa snölågtryck på ingång...

    SvaraRadera
  6. Instämmer i Carinas önskelista.Möjligen kan delar av pengarna i sjukförsäkringen användas till rehabilitering av sjuka.Men för att undvika ev missförstånd:Dom som INTE KAN(pga sjukdom) utföra något arbete SKA HA sjukersättning.I övrigt önskar jag Carina,Thorsten,Ulf,Lars mfl ett riktigt gott nytt år.Själv firar jag inte nyåret speciellt.Men till trettonhelgen åker jag (från GBG)till Köpenhamn och firar min 40 årsdag.Att det inte blir någon längre resa än så beror nog mest på att jag helt nyligen köpt en ny (och bränslesnål)Skoda Fabia.En födelsedagspresent till mig själv kan man säga./Petter

    SvaraRadera
  7. Stort grattis till dig Petter, och till din resa och till din bensinsnåla nya bil! Köpenhamn är inte fy skam, jag längtar alltid dit! Det är friskt och kontinentalt och jag älskar Louisiana och atmosfären och...allt!
    Bamsenyårskram!

    SvaraRadera
  8. Thorsten Schütte2010-12-31 17:54

    Skoda, det är en bra bil. Vi har kört Felicia i 10 år och var mycket nöjda. Sedan valde vi mellan begagnad Octavia och Golf Combi och råkade hitta en fin Golf, annars hade vi fortsatt med Skoda, men det är ju nästan samma bil...
    Och överskotten i sjukförsäkringen räcker nog både till att alla som är sjuka får sjukpeng och till att sätta turbo på rehabiliteringen. De allra flesta vill ju inget mera än att göra rätt för sig, efter förmåga!
    Ha ett bra årsskifte i Götet!

    SvaraRadera