måndag 27 december 2010

Min mamma gick i taket.


Och skrev en insändare i Landskronaposten:
"Vad har hänt med Posten? Medan andra förmedlare bara blir snabbare och snabbare, gör Posten precis tvärtom. Var blev löftet om att alla försändelser ska vara framme dagen efter det blivit avsänt, av? Är vi på väg tillbaka mot diligensens tid? Att förmedla paket är också en kostsam sak och hur lever ni upp till denna kostnad? Att skriva om aktuella saker är inte till att tänka på längre och vill jag ha fram en försändelse till en bemärkelsedag, får jag numera räkna med flera dagar. Hur har det kunnat bli såhär?"

Thomas Rudolfsson, distriktschef på Posten svarar i tidningen, att på grund av den allt hårdare konkurrensen från digitala medier, så har de senaste åren andelen brev som posten ska leverera över natt minskat med en tredjedel.

Och?
I min värld borde det innebära att det går snabbare att dela ut färre brev.

9 kommentarer:

  1. Carina-Fina,önskar en god fortsättning...Nu till din mors insändare.Svaret tyder jag liksom i stort,hela vårt fädernelands undergång,till den modernt utbredda likgiltigheten...För oss äldre obegripligt,men kanske för de yngre cool...Som min teori:"tiden har löpt ifrån mig"Vad man en gång fick lära i skolan (jo det fanns en sådan tid,och även en skola)ärlighet,noggrannhet och punklighet..vilka regler numera lagras på något museum.

    SvaraRadera
  2. Thorsten Schütte2010-12-27 15:42

    Både hemma och på kontoret har räkningar kommit fram efter sista betalningsdagen. Och hur kan det vara samhällsekonomiskt vettigt att posten numera sorteras på två ställen (Posten och Citymail) i stället för på en och delas ut av två brevbärare, ibland hack i hälen på varandra? Min profetia: inom fem är är A-posten avskaffad, bara B-posten finns kvar. Men det kan finnas ett skäl för att snigelposten kommer till heders igen: e-post är ju som vykort, allt fler, med eller utan myndigheternas benägna tillstånd, kan läsa den. Det krävs mera tidskrävande fiffel att utan spår öppna och stänga vanliga brev!

    SvaraRadera
  3. Min mamma har haft halkan emot sig i vinter, hennes värkbrutna kropp tar jättesmällar av att hela tiden gå och spänna varenda muskel, i panik för att trilla. Så när hon runt den 18 december tog sig till tobaksaffären stod det med stora bokstäver i fönstret: "JULFRIMÄRKENA ÄR SLUT!", Då tänkte mamma att hon fick köpa de vanliga frimärkena istället och gick in och bad om ett häfte. Den arga expediten spände ögonen i min mor och formade läpparna till ett "SLUUUUUUUUUUT!!!"
    Jo, jag såg det, men jag ber om ordinära frimärken, inte julfr"SLUUUUUUUT!!" avbröt hon mamma.
    Ojjj, sa mamma, kom jul och nyår som överraskning för tobaksaffären i år???
    Då fick expediten tuppjuck, vrålade: -"ADJÖÖÖÖÖÖ, och lägg märke till att jag INTE säger TREVLIG HELG!!"
    Mamma är en god människa, men jag tror nog att hon önskade expediten detsamma.

    PS god fortsättning på er själv, och härligt att ha er här igen!

    SvaraRadera
  4. Ulf Hjertén2010-12-27 18:02

    Det är nog så att om en organisation rationaliserar bort alltför många människor så blir servicen därefter. Vare sig det gäller att sortera och bära ut brev, upplysa människor om tågförseningar och röja snö så måste det finnas folk som klarar detta. Och människor kostar och därmed blir det mindre vinster, kanske tom förluster. Detta måste täckas upp och för detta är jag villig att betala mera skatt. Såvida inte den minskade servicegraden beror på inkompetens. Dår kommer saken i annat läge.

    SvaraRadera
  5. Tror de flesta av oss är med dig här, Ulf!

    SvaraRadera
  6. Thorsten Schütte2010-12-27 18:19

    Jag har ofta undrat vad jag skulle svara en turist på stora torget som frågar "Entschuldigen Sie bitte, wo ist hier die Post?"... Ja, och vad tågen anbelangar kom i dag SJs styrelseordförande Ulf Adelsohn med den revolutionerande insikten att uppsplittringen av järnvägen i många delar förvårar ansvarstagandet och helhetssyn. Samtidigt som i dag flera bankdirektörer som kampanjade för € nu säger att den är ett misslyckat projekt. Insikter som gemene man haft sedan länge, utan att ens vara "expert"!

    SvaraRadera
  7. Thorsten Schütte2010-12-27 18:54

    I all det dystra en solskenshistoria om järnvägen:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/museitag-rojer-sno_5831639.svd

    SvaraRadera
  8. Själv har jag hela december försökt få tag i vanliga frimärken och fått nöja mig med märken på rulle (väldigt opraktiskt i plånboken). Skickar hyfsat mycket post varje vecka, men inte så mycket att det lönar sig med egen frankeringsmaskin.

    /Öbon

    SvaraRadera
  9. Thorsten Schütte2010-12-29 10:39

    klokt om tågeländet:
    http://www.newsmill.se/artikel/2010/12/29/lokf-rare-avregleringarna-har-f-tt-t-gtrafiken-att-sp-ra-ur

    SvaraRadera