söndag 26 december 2010

madrasser och kuddar mot vrede?


"Puckla på pandan" kallar han projektet, Nate Hill, till vardags en tystlåten laborant som arbetar med bananflugo. Nate reser runt New york City och erbjuder främlingar att klippa till honom för en penny, för att bli av med sina inneboende aggressioner, frustrationer och spänningar. Ett madrasserat bröstskydd tar emot smällarna, och Hill lovar de tveksamma att inte slå tillbaka.

En som tog chansen var en 24-årig kvinna meed relationsproblem.
- "Jag tänkte på killen jag har att göra med och då kändes det så jäkla bra".

Mina egna tankar flyger tillbaka till Sebastian, som då var 4 - 5 år och gick på Kyrkans Förskola på förmiddagarna. På grund av våldet i min egen barndom, lärde jag tidigt sönerna att tala istället för att använda knytnävarna, så de var rätt oaggressiva. En morgon när jag stod färdig och skulle skjutsa Sebastian till lekis, kom han släpande på en tre, fyra huvudkuddar, som han bad att jag skulle binda runt om honom.
Jaha? Varför detta?
-"Jo för Trisse boxar mig varje dag, och nu orkar jag inte med det längre."




DN

2 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2010-12-27 15:46

    Konstruktiv variant: erbjud den som vill bli av med aggressioner att klyva några bitar ved åt Dig. En släkting till mig gjorde så här på sin sommarstuga: När det vankades besök ställde hon ett särskilt kvistigt och vresigt objekt med yxan i på huggkubben. Det slog aldrig fel på manliga besökare som ville visa sin styrka och tog sig an den vresiga biten...

    SvaraRadera
  2. Bra-bra-bra idé!! Björn köper den direkt.

    SvaraRadera