onsdag 8 december 2010

jag - ett uselt tortyroffer


Minns ni festen när sällskapet Havsörnarna firade 85-års-smoking-jubileum, när jag bad om hjälp att hitta nåt gult att bära, som det påbjöds i inbjudningskortet????
Jag hittade ett par knallgula strumpor och var nog, jämte damen med gula påskfjärdrar i hela håret, den som stack ut lite mer än de andra. Annars var gula rosor, flugor, sjalar, näsdukar, klänningar, skärp och gördlar ett lite vanligare inslag, Björn hade världens gulaste strumpor med svarta prickar på som han gärna visade med en enkel lyftning på byxbenet.
Det var en sagolik middag med mycket spirituella tal och visor, och vi hade väl inte mer än fått kaffet i koppen som ridån drogs undan och blottade två sångesrskor i Annifrid- och Agnethakläder Då greppade jag min Björn och dansade sedan till klockan två, vi hade såååååå roligt! Vi sjöng med i Dancingqueen, Waterloo och When I kissed the teacher, vippade med höfterna, snurrade i piruetter, backade, möttes igen, hade armarna i luften och gjorde lite höft och stussrullningar, och varje gång Abborna ville ta paus så slängde vi oss över scenkanten och skrek unisont mera, mera, mera, mera!!!!
Vi tror nog att det var då vi blev sjuka. Vi är ju inte riktigt vana.
Sen dess är nätterna en mardröm, vi ligger utsvimmade i varsitt rum och hostar och hostar och hostar. Björn har trots detta jagat varje dag, så upp klockan sex, iväg i värsta jägarutrustningen med eller utan hundar, till pass i 18 minusgrader.
Idag känner jag att jag inte kommer att orka en natt till, jag drabbas av panik, kastar mig på golvet och tigger och ber om en enda natts sömn, letar febrilt efter ett slags ljus i tunneln.....Jag är oinspirerad, o-glad och inbunden, funkar bara inte utan sömn.
Evighetshosta är tortyr.
Och snart är det natt igen - åååååhhhhhh-neeeeiiiijjjjjj.

10 kommentarer:

  1. Usch och fy. Hittills har vi klarat oss, men det lär väl komma, lagom till jullovet.

    Önskar god bättring!

    /Öbon

    SvaraRadera
  2. Thorsten Schütte2010-12-08 17:22

    Torr eller slemmig hosta? I vilket fall bör vården kontaktas efter en så lång tid!

    SvaraRadera
  3. torr, torr, torr,
    men vad säger de merän att det inte finns nån hostmedicin som hjälper???

    SvaraRadera
  4. Carina..För himmelens alla makter,sök inte upp en "Vårdcentral" då har du fler sjukdomar när du går ut,än du hade när du gick in...I så fall sök finna en privat praktiserande, även om han också är uppbunden av Regionens politiker.Men ber du snällt,kanske han skriver ut ett recept som hjälp..Så ser vår sjukvård ut 2010...

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte2010-12-08 19:05

    Förmodligen behöver Du en klassisk hostsirap med etylmorfin, receptbelagd. Fungerar nog som sömnpiller på köpet...

    SvaraRadera
  6. Vilken tuff brud alltså!! Bra idé med gula strumpor!
    Funkar inte varm mjölk? Gå till fabror doktorn och be att få Cocilana Etyfin, en alldeles förträfflig hostmedicin!
    /B-M önskar god bättring!

    SvaraRadera
  7. Lars, jag tror du bor i min mammas krokar. Hon är helt förtvivlad, vårdcentraler i upplösning, en ny doktor varje gång.....
    Här har jag en fantastisk vårdcentral, efter att jag valt bort den närmaste, och en doktor som känner mig och alltid tillgänglig. Nu ska jag lyda Thorsten och B-M, så jag kan hoppas på en god natts sömn natten som kommer! Tack1

    SvaraRadera
  8. Thorsten Schütte2010-12-09 08:17

    Har följt min husläkare vid hennes (hittills) två byten av arbetsgivare/vårdcentral, hon tipsade mig i tid varje gång. Vi känner varandra sedan studietiden i Uppsala, sådant är guld värd!

    SvaraRadera
  9. Ja, Carina i varje fall inte långt från din berömda ungdomstad..Men i hela vår Region har "Nya Moderaterna",beslutat att endast de av dem utvalda läkarna får besökas av oss sjuka.Men inte nog med detta,dessa läkare är bundna inom vissa ekonomiska ramar,i förhållande till patientens ålder...Blir du akut sjuk får du ringa ett tel.nr,och få råd..Onda tungor gör gällande att detta NYA system,skall ske i solidaritetens namn.Överskottet fördelas bland de c:a 30.000 personer som uppehåller sig illegalt i landet..Dessa får nämligen fri tand o.sjukvård utan att som vi andra,behöva stå i en lång kö och bedja...

    SvaraRadera
  10. Skit samma kanske, Sveriges läkare missar stora hjärntumörer, poliserna klarar inte 9 av 10 vardagsbrott, lärarna utbildar världens sämsta elever, tågen går inte och kärnkraftverken stänger när det är som kallast, åldringarna låses in som fångarm.,m.m,m.m,m.m,. Kanske bättre och lägga sig ner och dö på en gång.

    SvaraRadera