tisdag 21 december 2010

Årets powerqueen, Anne Ramberg!


Expressens korrekte chefredaktör Mattson angriper advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg, som i tidningen Advokaten tycker olika. Dvs hon går med förnuft och hjärta in och har synpunkter på svensk medias likriktade, kallhamrade och smutsigt låga journalistik.
Anne Ramberg Skriver:
"Nu senast har TV4 i två program valt att söka angripa vår drottning genom att påpassligt publicera så kallade forskningsresultat rörande vad drottningens far skulle kunna ha haft för sig för cirka 60 år sen, under andra världskriget." och "Angreppet på hennes far som ett led i strävandena att angripa statsskicket ligger långt utanför det rimligas gräns. Låt den mediala debatten höja sig från en nivå där man delar ut hugg i ryggen med smutsiga fickknivar."

Mattsson baxnar av indignation - fram med luktsaltet -och drar sig inte att beskylla Anne Rambergs för att ha privata och personliga skäl till sin artikel. Skämmes! Dessutom förordar han som väntat stolt sin egen lame duck, Britta Svenssons, åsikter i saken.

Man kan anta att det inte är varje dag någon kvinna med så mycket power så klokt och välformulerat säger sanningen om svensk medias enfald och skandaljournalistik.
Expressen

15 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2010-12-21 16:53

    Anne Ramberg har flera gånger gjort ett bra intryck för mig, när hon försvarade rättssäkerheten i olika sammanhang. Det gäller att motarbeta den smygande tendensen som all mera gå ut på att man måste bevisa sin oskuld i stället för att bevisas skyldig!

    SvaraRadera
  2. Thorsten Schütte2010-12-21 20:13

    Britta Svensson krönika som Mattsson hänvisar till är mycket mera nyanserat:
    http://www.expressen.se/kronikorer/brittasvensson/1.2239085/britta-svensson-tank-om-silvia-varit-med-i-vem-tror-du-att-du-ar-det-hade-blivit-intressant
    Och det är ju klart att jag även funderar på min egen släkt där det i förhållande till nazitiden finns personer att vara mera och mindre stolt på. Vi ska inte ha någon slags arvssynd för oss "senfödda", men en vaken blick på det förflutna för att lära sig!

    SvaraRadera
  3. Din slutkläm är klar och insiktsfull, som vanligt Thorsten.
    När det gäller Anne Rambergs artikel så var det just att den inte var så förbannat nyanserad som jag uppskattade just i detta speciella fall. Någon gång behövs det enkelt känslomässigt klarspråk.
    TOM journalister måste inse när de gör mer skada än nytta.

    SvaraRadera
  4. Thorsten Schütte2010-12-22 07:50

    Jag menade nyanserad i förhållande till Mattssons artikel...
    - 23 C nu, brrr!

    SvaraRadera
  5. Tråkigt att du är så rädd för sanningen när den är obekväm. Att vägra se sanningen löser aldrig några problem. Att sträva efter nyansering innebär inte att vi inte ska granska kungahuset. Visst gör Silvia mycket bra som hon också får bra respons för - det innebär inte att vi inte får se bakåt på hur hennes familj har handlat. Din vurm för redigerad historieskrivning luktar gammal öststat lång väg. Du skriver att "argast är jag på flathet, feglir och brist på ansvar" - fundera en gång till på hur du kan leva upp till det, istället för att sätta på skygglapparna när verkligheten blir bekymmersfull.

    SvaraRadera
  6. Gunnar, du har verkligen läst med fel glasögon på näsan. Allting går att misstolka om bara viljan finns.
    Flathet, feglir och brist på ansvar är och förblir mina ständiga spottkoppar. Men vad har det med detta och göra??? Vem är feg, flat och brister i ansvar här? Drottningen, dvs ett litet barn? Arvssynd? Är det det du ropar efter, samtidigt som du beskyller mig för att lukta gammal öststat.
    Nä, läs min artikel på Newsmill http://www.newsmill.se/artikel/2010/11/29/kalla-fakta-springer-republikanska-f-reningens-smutsiga-renden
    så får du helt klart för dig att grunden till min vrede är personförföljelse på falska grunder:
    "Vilket värde har det för oss svenskar om drottningen tvingas att offentligt ta avstånd från sin fars val i livet, vad vinner vi på det, vad är syftet? Sker denna granskning av stort allmänintresse? Är avslöjandet så viktigt att svenska folket riskerar skada om kännedom om uppgifterna förblir okända?

    Är dokumentären en avsevärd bedrift i samhällets tjänst? Har journalister presterat föredömlig grävande politisk journalistik, har de visat mod och integritet mot social nedrustning, mygel, ohederlighet, blottat hur fifflare berikat sig på allmänna medel, flyktingar, flyktingförläggningar eller människosmuggling?"
    Coola ner dig Gunnar, nånstans nångång måste "sanningar" få vila i frid.

    SvaraRadera
  7. Thorsten Schütte2010-12-22 11:40

    Det finns en intressant aspekt i det hela. Hade Sylvia blivit någonting stort i Tyskland i stället för i Sverige hade sannolikt hennes fas göranden och låtanden diskuterats offentligt för länge sedan och därefter lagts till handlingarna. För en sak har jag verkligen märkt under min uppväxt i (Väst-) Tyskland: I skolan, media, ja överallt har man vinnlagt sig om att diskutera det förflutna och skulden. I länderna runt omkring verkar det ha varit "locket på" i en mycket större omfattning, med en mycket mera selektiv bearbetning av Hitlertiden/kriget. I Sverige är ju dessutom hemligstämpeln kvar där andra länder sedan länge avlägsnat den. Och när inte alla kort ligger på bordet öppnas rummet för spekulation som kan gå både åt det underdrivande och det överdrivande hållet. Sanningen gör fri!

    SvaraRadera
  8. "Coola ner dig" ... reflektera lite Carina-Fina. Du är tydlig med att du vill att Drottningen ska särbehandlas - i detta håller jag inte med dig, oavsett vilka stora ord du svänger dig med. Din oro att svenska folket inte kan hantera uppgifter som kommer fram är överdriven och nedvärderande. Att "sanningar ska vila i frid" och att fakta ska hindras att läggas fram för allmänheten luktar gammal öststat lång väg. Jag blir verkligen upprörd över att du inte ser hur totalitärt ditt resonemang är.

    SvaraRadera
  9. Det är du, Gunnar som vill särbehandla drottningen. Det är du som tycker att av alla människor ska just drottningen sona det hennes far henne ovetande gjorde när hon var ett litet barn.
    Jag skulle aldrig nedlåta mig till den typen av personförföljelse. En sak ska ha hänt för 60-70 år sen, och har noll aktualitet, noll dagsintresse, noll nyhetsvärde idag. Vår kungafamamilj har inga nazistsympatier överhuvudtaget, så vad är syftet?
    Du är så förblindad av ditt republikanska hat att du inte förmår läsa och förstå vad jag skriver.
    Eftersom du blir upprörd av vad jag skriver, så är det enklast för dig att inte gå in på min alldeles egna blog.

    SvaraRadera
  10. Frågan är som du kanske förstår allmän och mycket större än bara en fråga om kungahuset eller drottningen. Du använder ordet förblindad och det är en bra beskrivning av dig och ditt sätt att resonera. Typiskt också att helt i linje med din totalitära syn på saker och ting att säga att eftersom mina synpunkter inte passar dig så är det bäst att jag håller mig borta från din blogg. Sätt det i ett större perspektiv så ser du hur diktaturer och förtryck uppstår. En vinklad "sanning" och inget ifrågasättande är tydligen din melodi.

    Jga önskar dig ett lyckligt 2011, och hoppas att du en dag mognar till att ha ett större perspektiv på tillvaron och en mer tillåtande syn på dina medmänniskor.

    Och jag tackar Gud att du inte är ett statsöverhuvud med makt att driva igenom din totalitära politik.

    SvaraRadera
  11. Nä frågan är inte allmän, du kräver inte av någon annan att ta ansvar för föräldrars görande och havande. Bara drottningen.
    Med din förvridna syn tycker du att jag inte vill ha dig här för att vi har olika åsikter. Du har missat hela grejen, vännen, bland mina stadiga kommenterare finns inget liktyckande överhuvudtaget.
    Det var ren och skär omtanke om dig, det var du som blev "upprörd", Redan glömt det?
    Nä, om jag vill slippa dig så beror det inte på dina åsikter, utan på dina floskler, "totalitär" , "öststaslukt". De är verkligen lika ogrundade som tröttsamma.

    SvaraRadera
  12. Om du tar dig tid och läser mina kommentarer kan du se att jag aldrig skrivit att det är Silvia som ska "ställas till svars" (detta är helt och hållet dit uttryck) för sin fars/familjs agerande. Du väljer att tillskriva mig åsikter sonm jag inte gett uttryck för. Jag tycker däremot inte att det är särskilt upprörande att man granskar Silvias familj. Det finns ingen anledning att blanda ihop detta med med "angrepp på Silvia". Jag förstår att du brinner för kungahuset och jag beundrar ditt engagemang. Jag tycker alltid att det är bättre att man engegerar sig än att man inte tycker något alls. Jag tycker också att man ska ha rätt att diskutera åsikter. Du skriver att jag har ett republikanskt hat - varifrån fick du det? Är din värld så svart och vit att det inte krävs mer än vad jag kommenterat för att du ska uppleva ett hat? Jag är gammal nog och har en bakgrund som gör att jag har fått erfara hur det är att bli utsatt för hat och vilka extrema uttryck det kan ta sig. Det är inget ord som jag skulle använda lättvindigt.

    Vi lever i ett fritt samhälle och du har lagt ut din blogg på nätet tillgänglig för alla att läsa. Jag får väl be om ursäkt att jag i min naivitet inte förstod att den trots detta var "din alldeles egna" och att du vill sålla bland oss som läser den. Visst blev jag upprörd precis som jag skrev. Även om du skriver att det är "av ren och skär omtanke" som du tycker att det är enkklast att jag håller mig borta från din blogg så kan jag inte annat än konstatera att tonen i dina svar ger ett helt annat budskap.

    Du skriver om din blogg "Allt jag tänker, tycker, säger går ut på att modigt värna alla våra demokratiska värden, allas rätt att fritt få tycka, tänka och yttra sig." Jag hoppas att du menar det - min erfarenhet av dig här på din blogg är en helt annan.

    SvaraRadera
  13. Thorsten Schütte2010-12-23 11:39

    Föreslår jultimeout för Gunnar och Carina i denna fråga.
    Har nu fixat den sedvanliga andelen av julmaten för firandet med tjocka släkten i Salbohed: skinka (som jag tillagar som tjälknöl, mindre slabbigt än andra metoder), rödkålsallad med blancherad rödkål, återstår att koka äggen till ägghalvorna med räkor. Tryggt med rutiner så här års! Salbohed ligger nära stugan där vi bor under julhelgen, tur att det inte är riktigt lika kallt längre som i går (då var det -28 i Salbohed!), så troligen åker vi upp redan i em. Jag passar på att önska God Jul till Carina med familj och bloggens fripassagerare!

    SvaraRadera
  14. 2010-12-22 22:23:20

    Argentinas förre diktator, juntaledaren, Jorge Videla dömdes på onsdagen till livstids fängelse.
    Det här är absolut rätt och riktigt.
    I min värld hoppas jag innerligt att hans dotter om hon är oskyldig, lämnas ifred.

    SvaraRadera
  15. Thorsten Schütte2010-12-23 11:49

    Bra poäng, Carina! Påminner mig om Martin Bormann juniors livsöde, son till Martin Bormann, Hitlers ställföreträdare. Gripande!

    SvaraRadera