måndag 22 november 2010

Jag är en helkass jägarhustru.


Igårkväll var Björn och jag, tillsammans med ca 100 andra vänner, bjudna på öppet hus med piroger och rysk vodka. Alla i sällskapet tillhör Sveriges jaktadel, och jag fick uppleva, för första gången i mitt liv, att få åtskilliga kyssar på hand. Angenämt! Lyssna:
Handkyssen är i dagsläget inte särskilt vanligt, men kan förekomma och går i så fall till på följande sätt. Mannen fattar lätt kvinnas högerhand med sin högerhand, handen lyfts försiktigt upp till brösthöjd. Därefter böjer sig mannen lätt framåt och markerar en lätt kyss på kvinnans handrygg. Själva kyssen ska mest vara symbolisk och behöver därför inte nudda vid kvinnans hand.
Själv är jag bättre på "une grande accolade à la suédoise", men faktum är att det nog inte skulle ha passat här. Ett etikettråd är ju att man ska vara väldigt försiktig med omfamningar.
Hursomhelst, tillbaka till jakten.
Eftersom jag alltid håller på motståndarna, dvs djuren, har Björn och jag fattat gemensamt beslut om att jag lever mitt helt annorlunda liv, medan han allt som oftast ägnar sig åt svensk viltvård och jakt.
Så när alla gästerna igårkväll vänligt undrade om jag också jagar, eller deltar genom att gå med i dreven, så svarade Björn uppriktigt nej. Och berättade istället om en kväll när bytet, en hare, hängdes ut på balkongen. Jag kunde inte ens förmå mig att hämta en flaska vatten därute, så jag undrade efter några dagar lite trött, hur länge "liket" skulle hänga kvar därute.
Liket?
Ja, sen fattade ju alla de andra precis.

6 kommentarer:

  1. Är inte heller någon "jägarhustru", men är med varje annandag jul på en jakt som våra vänner anordnar. Min käre make, vår rare golden retriever Gimli och jag går i drevet. Jag tycker det är härligt att vara ute en hel dag och att plumsa i snön är bra träning. Tänker inte så mycket just på själva jakten. Dessutom brukar jag "gå bort mej" efter ett tag och då gäller det att hitta tillbaka till dom andra. Vi serveras god mat i skogen och varm glögg.
    Ibland nedlägges ett litet rådjur också.
    På kvällen väntas bastu, bubbelbad och middag! Mycket trevligt.
    Men som sagt, det gör inget alls om det rara djuren kommer undan med livet i behåll.
    /B-M

    SvaraRadera
  2. Det är precis så som du beskriver det som gör att Björn äääääälskar detta liv!!!!
    Det låter fullkomligt underbart, synd att jag får sån ångest, det sitter så djupt.

    SvaraRadera
  3. Ja, det är härligt att vara ute hela dagen och att träffa alla trevliga bekanta, äta Janssons Frestelse och ta en pilsner utomhus. Lite varmt kaffe också. Men sedan gäller det att röra sej så man blir varm igen.
    Jag brukar ha några specialpåsar, en i varje fot. Dom blir varma och sköna och värmer upp fötterna!
    Och....hunden, blir fullständigt galen av glädje, jag orkar inte hålla honom, det får Leif göra.
    Men skjutandet, det kvittar verkligen för min del. Tror inte att jag skulle kunna lägga an på en vackert rådjur, eller en ståtlig älg.
    /B-M

    SvaraRadera
  4. Du uttrycker dig så härligt Carina. Jag blir så glad och skrattar..

    Jag gillar också ditt patos för rätt och fel..

    Ett fan..

    SvaraRadera
  5. Ett fan?!??!! Aouchhhhh, nu slog jag huvet i taket!!!!
    Tack från en riktig mallgroda.

    SvaraRadera
  6. "Liket"? Hahaha. Fast jag ska väl inte yvas, var med på morkullejakt när det fortfarande var tillåtet och fick den stora "äran" att bära hem bytet i fötterna. Kan absolut inte tänka mig att ha höns efter det, även om vi skulle behöva det, avskyr tanken på kalla fågelklor. Burr!

    /Öbon

    SvaraRadera