tisdag 30 november 2010

Fosterlandet har helt tappat stilen.


Efter att ha slukat nyhetsflödet idag kan jag konstatera att Sverige är i regression. Dricksvatten är förorenat av parasiter och måste kokas, tåg står stilla i timtals med passagerare ombord utan värme, toaletter och mat i kylan - och MED Gudrun Schyman, bussarna går inte att styra, sönderstressade småbarnsföräldrar dumpar sina bäbisar konstant framför TVn, poliserna har fullt upp med att utreda - och fria - sig själva, och värst av allt - för miljonte gången ringer en hotad och rädd kvinna till polisen och tigger på sina bara knän om skydd, som hon inte får - och mördas brutalt.

Det enda som går som tågen borde göra är svensk ekonomi, tryggt, då kan svenskarna se fram emot att slå nytt julklappsrekord igen.


Expressen Aftonbladet SvD SvD DN DN Aftonbladet Expressen

9 kommentarer:

  1. Naturens cykler. Först är Sverige bäst, hederligt, ärligt, arbetssamt, ett stolt land. Sen kommer alla hit och utnyttjar systemet till max, och allt far åt pipsvängen. Vart ska vi ta vägen nu då, allihopa?
    MrX

    SvaraRadera
  2. Mr X. Plugga spanska och fly sedan till Sydamerika. Dom kommer att hålla stånd mot det du vill fly ifrån. Allt norr om ekvatorn kommer att gå åt helv.. snart.

    SvaraRadera
  3. Ulf Hjertén2010-12-01 08:27

    Delar Carinas irritation. Jag har alltid föredragit att åka tåg sträckor på 10 mil och mera. Men eftersom jag bor i Nyköping måste jag konstatera med fasa att tågens tid ser ut att vara förbi. Sorgligt. Men hur får vi en ändring? Din beska ironiska humor är en viktig röst men hur får man makthavarna att lyssna och ta till sig? Jag har svårt för etablissemanget oavsett det kommer från höger eller vänster, näringsliv och organisationer. Det verkar som många främst tänker på att sko sig själva. Det är väl de sprickor i vårt kära gamla land som jag tycker är värst.

    SvaraRadera
  4. Morning gentlemen! Vad göra mot tågen som inte vill gå i vinterlandet? Vad göra mot en värld där jag, mig och mitt är de vackraste orden på allt för mångas läppar? Och där makthavarna sorgligt nog har knäck i lurarna, när det inte är val på gång? Lära sig spanska och fly till Sydamerika? Tror dessvärre att makt som förblindar är lika vanligt var vi än bosätter oss, fördelen är dock tåg som går. Eller är det för varmt för det? Så gärna för mig, men det blir väldigt långt till alla nära och kära. Anhörigutvandring?

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte2010-12-02 08:13

    Ordstäv som "det går som tåget" och "som ett brev på posten" har fått ett helt nytt innebörd... (fick t ex en faktura med förfallodag innan brevets ankomst)

    SvaraRadera
  6. Thorsten S:
    Nu är det bara att hoppas besvären kvarstår..Då dröjer det till efter julhelgen,när brevet med kravavgiften p.g.a sen betalning anländer...Ja, det har förändrats enormt i vårt samhälle,enbart under den korta tid vi båda vandrat runt här...Men du som expert borde ju se var sko`n klämmer..På 40-talet gick de gamla ångloken,även sen snön fallit..Minns att de hade rejäla snöskyfflar påbyggda,likt en snöplog..Men det fungerar kanske inte med den "moderna" tekniken!!!Men det jag bestämmt minns,är att vintrarna var väl så snörika och kalla...

    SvaraRadera
  7. Thorsten Schütte2010-12-02 14:00

    Ångloken hade snöplogar, liksom de äldre elektriska loken t o m Rc-loken (och förstås Iore-loken på Malmbanan som ledigt skyfflar både snö och renar). Orsaken till dagens elände är inte ingenjörerna, men politikerna och ekonomerna som:
    * beställer olämpliga tåg
    * snålar in på underhållet
    * snålar in på beredskapen: extra fordon, extra personal
    * skapar en låtsaskonkurrens och -marknad mellan olika tågbolag som ändå nyttjar samma spår. Även uppdelning i tågbolag och infrastrukturbolag är av ondo där man skyller på varandra. Elektronerna ger blanka f-n i att det passerar gränsen mellan Trafikverket och SJ vid strömavtagarens kolskena och hjulkontakten mot rälsen. Det är en strömkrets och borde ha en ägare!

    SvaraRadera
  8. Ulf Hjertén2010-12-02 14:15

    Kanske vågar jag lite försynd komma fram med vad jag innerst inne tycker: Statens Järnvägar borde vara statens ansvar. Även banorna som tågen rullar på. Det låter nog bra med fri konkurrens och upphandling osv. Men när det gäller så övergripande och för hela landet viktiga saker som järnvägen då funkar ju alldeles uppenbart inte marknadens heliga formler.

    SvaraRadera
  9. Thorsten Schütte2010-12-02 17:08

    Ulf: till mitt hjärta! Det är bra med valfrihet för tandkrämer, bilmodeller, frisörer mm. Men allt som kan ritas på en Sverigekarta som linjer, där folk, energi, gods i större mängder eller information i stora mängder transporteras, som järnvägen och stamnätet för el t ex, borde kunna skötas bättre i samhällets ägo. Marknadsfundamentalismen är lika illa som kommunistisk fundamentalism!

    SvaraRadera