måndag 11 oktober 2010

Måste ha!


Kom in på min bokhandel och frågade efter Vargas Llosa i fredags. Expediten lyfte blicken från det hon satt och läste i och skakade tyst på huvudet.
-Va? Inget enda?
-Nä, du får vänta fjorton dagar som alla andra.
Hon återgick till sin lektyr.
Och jag tågade ut, muttrande nåt om gamla Sovjet.
Men skyll er själv, så fort jag kommer hem från ön ska jag ila och istället köpa den heta boken "Min kamp" av den numera svenske norrmannen Karl Ove Knausgård.
Recensionen av Malin Ullgren i SvD idag är lovande:
"Storheten i ”Min kamp” handlar om det innerliga beskrivandet och den nerv som spänns i mig som läsare när jag blir varse hur vi människor tittar på varandra."

7 kommentarer:

  1. Hm, Carina-Fina, bokhandelsmedhjälparen var inte den mest serviceintresserade, men är Vargas Llosas böcker slut på förlaget, så är de.

    Såg Knausgård på Skavlan i fredags och blev väldigt sugen på att läsa hans bok (böcker). DN hade ett yttepyttekort utdrag, bara ett par meningar, med i sin recension och jag blev ännu mer sugen på att läsa.
    Sedan att Knausgård har det vackraste par ögon jag sett på länge, gör inte saken sämre ;-)

    /Öbon

    SvaraRadera
  2. Om de ögonen kan man tycka mycket, Öbon!

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2010-10-11 12:55

    Öh, vem vågar kalla sin bok för "min kamp" = Mein Kampf???

    SvaraRadera
  4. Lite underligt egentligen att ingen stulit titeln tidigare, den renderar ju onekligen en del uppmärksamhet......

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte2010-10-11 13:33

    Ett alternativ: min kramp = mein Krampf ...

    SvaraRadera
  6. Saxar ur en intervju för ett par veckor sedan i DN: "Och så titeln: ”Min kamp”, är den inte väl provokativ? Hur resonerade han?

    – Den passar perfekt. Mitt liv är en kamp – vardagskampen, att hinna lämna barnen på dagis. Kampen mot det lilla kontra det stora, säger Knausgård innan han går i väg till nästa intervju."

    Jaha.

    /Öbon

    SvaraRadera
  7. .."att hinna lämna barnen på dagis...
    And what else is new? säger jag bara.

    SvaraRadera