tisdag 19 oktober 2010

Jag är inte bara bloggare -


jag är soldatmor också.
Därför ser jag väldigt, väldigt, väldigt mycket fram emot att få de entydiga svar som nu riksdagen - redan? - kräver av ÖB idag klockan 11.

1. I vilken grad fungerar strategin för de svenska trupperna i Afghanistan?
2. Varför har så många svenska soldater på kort tid dödats eller skadats?
3. Kommer riskerna att fortsätta öka för de drygt 500 svenska soldaterna?

De raka frågorna tyder på att många ledamöter inte är helt nöjda med tidigare information.
Eller också har de fått ordinär svensk byxångest - "när någon dör", men först då, "måste vi politiker ju göra nånting"!!!
Hursomhelst, jag blir tacksam om svaren ger mig en glasklar uppfattning om att ÖB verkligen har stenkoll på vart han vill med den svenska missionen och har en solklar vinnarstrategi.
För som jag ser det, med facit av de senaste dagarna:
Antingen satsar vi allt vad vi har till etthundra procent - eller så åker vi hem.
Fler soldater, mer flygstöd, fler helikoptrar och fler pansarvagnar och en ofelbar strategi.
INGA HALVMESYRER - HÄR HANDLAR DET OM UNGA MÄNNISKOLIV.
Basta.

Aftonbladet SvD DN

1 kommentar:

  1. Ledsen, Carina-Fina men även om "vi" skulle sända allt vi har..Skulle det vara som att ropa i öknen.För att bekämpa en fiende måste man ju i Afghanistan först söka hitta honom,därefter söka skjuta sönder deras bergsområden.Nej som jag tidigare upprepade gånger sagt i mina kommentarer,är det hela en militär utopi.Tro mig,det bästa som kan ske är en reträtt och hemfärd till Sverige.Vill NATO fortfarande leka krig,låt dem..De tröttnar också förr eller senare..KRIGET I AFGHANISTAN KAN ALDRIG VINNAS.

    SvaraRadera