måndag 25 oktober 2010

allt du inte ville veta om navelskådning.


I Metro idag läser jag om mannen som har världsrekord i navelludd, Graham Barker, han har "samlat" ludd i 26 år, och nu är samlingen uppe i 22,1 gram. Graham säger att somliga tittar sig i naveln efter indspiration, men han letar bara efter ludd.......

Jag googlar och hittar följande:
"1. Navelludd består primärt av fibrer som har lossnar från kläderna blandad med döda hudceller och kroppshår. De ruttnande cellerna skapar den ibland "mustiga" doften.

2. Tvärtemot vad man skulle kunna tro så verkar navelludd bildas primärt av fibrer från underkläderna ej från exempelvis tröjan man har på sig.

3. Kvinnor har mindre navelludd, detta p.g.a mindre behåring.

4. Den så karaktäristiska grå/blå färgen beror på att det är den genomsnittliga färgtonen av alla klädfibrerna (man hittar samma ton i luddet efter en torktumling av kläder)."

Själv vill jag inte ha nån middag ikväll.
Undrar förresten var han förvarar sina burkar.
Och i aftonbönen inatt ska jag tacka en miljon gånger för att jag inte är gift med Graham Barker.

4 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2010-10-25 19:28

    Mina barn blev överlyckliga när dom såg det här i Metro eftersom dom hela tiden driver med mig för mitt navelludd...

    SvaraRadera
  2. Nääää, Thorsten, du har väl inga burkar?
    Fattar att barnen fick sig ett gott skratt!

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2010-10-25 21:08

    Nej, jag har definitivt inga burkar, det är mest en grej som barnen någon gång fick för sig som ett familjeskämt...

    SvaraRadera