onsdag 1 september 2010

SJ, SJ, du är inte min gamle vän.


Berömmer mig ofta själv med att vara hyfsat duktig på att ta mig fram i världen, med hjälp av internet kan jag enkelt boka bord på en restaurang i Hanoi.
Men, jag har nu sökt på "SJ upplysningar" på Eniro och Hitta.se, utan att lyckas hitta nåt telefonnummer för inköp av tågbiljett. Dock har jag, faktiskt, lyckats hitta en hemsida som jag lämnade efter många misslyckade försök att hitta en tågresa T/R Bryssel. Björn fick napp på resor via SJ till utlandet. Men med tanke på att det bara kostar några hundralappar att flyga, så kändes priserna på flera tusen som en riktig rip-off.
Det ska vara enkelt, SJ!
Inte ska mitt handikapp med stelnad trumhinna väl ruinera mig?
NÄ! Nu har jag lyckats hitta DSB, danska SJ, som lovar en billig tågbiljett från Köpenhamn til Amsterdam, Berlin, Hamburg, Göteborg eller Stockholm.
De annonserar:
"Det är komfortabelt. Det är miljvänligt. Det är billigt."
Nu ska jag testa om de håller vad de lovar, för då åker jag förstås till Amsterdam, köper sen bara en lille snuttbiljett mellan Amsterdam och Bryssel, och så har jag lurat SJ på hela konfekten.
Typ, gärna.

8 kommentarer:

  1. Carina-Fina:
    Avråder dig för att testa vårt svenska SJ.Läste just att landets mest anlitade brottmålsadvokat
    satt fast i Småland, flera timmar...Tänk så mycket pengar det kostade denne man,när han inte hann fram till nästa rättegång!!Alltså säkerhet framför all.Det lär gå ett flyg dagligen till Bryssel,men OM man tillåter andra passagerare,
    än EU-parlamentariker vet jag ej..I vårt land får man inte blanda, kattor med hermeliner...

    SvaraRadera
  2. Thorsten Schütte2010-09-01 15:54

    SJ är en verksamhet där kunderna bara upplevs som störande irritationsmoment i verksamheten. Och eftersom järnväg är mitt levebröd hotar denna attityd indirekt mitt jobb. Bedrövligt!

    SvaraRadera
  3. Har nu fått förslag på resa från SJ, Köpenhamn - Bryssel, via Köln. 6.800:-.

    Lars du var nog inte med i tidernas begynnelse när jag i sviterna efter svininfluensa förlorade förmågan att tryckutjämna, vilket dess värre medfört flygförbud. Så tåget blir det om jag vill se min son och hans nya hem i Bryssel.

    Thorsten, sorry. Vet hur det känns att jobba på ett tungrott och omodernt företag med struktur och kultur från anno dazuma.

    SvaraRadera
  4. Tala om svunna tider,jag blir nostalgisk.
    Var en av de första resenärerna med luftburen trafik mellan Skåne o.Sthlm.Upp gick alltid bra,men på resan ner, visste man inte förut,var planet landade härnäst.Övertecknad och en del riksdagledamöter,var de ända passagerarna.Var väl också den ende, som betalade min biljett själv. 165:-T/R med en DC 3,som oftast var till hälften fylld med tidningar.Efter lyften meddela man var vi först skulle mellanlanda,Karlstad,el.
    Torslanda, innan färden gick vidare mot Skåne...
    Ödet ville dessutom att jag var den siste som flög rutten ÄNG/BRO,och i första plan som satte ner på Arlanda,från denna destionation.Med LIN.

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte2010-09-01 16:55

    Carina! Jag jobbar lyckligtvis inte på det där tungrodda företag, men i järnvägsbranschen. Och dom som inte sköter sig förstör för alla som är beroende av järnvägen för sin försörjning!

    SvaraRadera
  6. Vicken grej att ha varit med om, Lars, skriv en bok.
    Själv menade jag: i denna bloggs tidiga begynnelse, när jag blev "groundad" för trumhinneproblem.

    SvaraRadera
  7. Du uppmuntrar en som suttit på Sveriges Silvertron !!Visserligen blev jag avsatt efter en kort stund,men just att ha suttit där och tittat ut över Tronsalen...De du..."Min tid som regent",kan det bli en bestseller??Ack ljuva 50-tal...

    SvaraRadera