måndag 6 september 2010

Jag vill ta varje tillfälle till fest!


Och det vill amerikanerna också, så nu har de hittat på "Könsparty".
Minns när vi bodde i Californien och jag väntade Sebastian. Alla mammorna i pojkarnas skola med teacher Jeanne i spetsen, som med strålande ögon välkomnade mig till min alldeles egen baby-shower nästa tisdag efter barnhämtningen. Baby-shower = bäbydusch på svenska, vad i all världen?
Jag tackade förstås ja, och förmodar att jag lyckades dölja min konfundering, sen ilade jag hem och slog i lexikon = " a baby shower is a way to celebrate the pending or recent birth of a child by presenting gifts to the parents at a party". AHA, jag och babyn skulle få presenter, men så otroligt omtänksamt av dem alla, tänkte jag och skruvade lite på mig. För det vet vi ju, vi svenska praktiska blivande föräldrar att INGET ska köpas i förväg, det är bad omen! FY, förbjudet och mycket riskfyllt.
Men, men jag slog mig ner med min jättemage mitt i cirkeln av älskansvärda amerikanska mammavänner, och strålade glatt och tacksamt över alla deras hemgjorda och köpta underbara presenter och deras vänlighet.
Sån välmening kan väl aldrig vara bad omen, tvingade jag mig att tänka och tog seden dit jag kom.
Nu är det alltså "Sexparty", som inte alls är vad det låter som i våra öron. Utan ett party när de väntande föräldrarna ska få veta om barnet är en pojke eller flicka. Gynekologen stoppar ner en lapp i ett kuvert som lämnas till en nära vän som öppnar i ensamhet.Sen samlas alla goda vänner och äter tårta som infiltratören beställt, med glasyr invändigt. Rosa glasyr för flicka och ljusblå för pojke. Förstås.
Sen blir det parrrrrty!

4 kommentarer:

  1. Hej
    Man tar sig för pannan, men partaja är kul.
    Sexparty.....den var kul.Finns väl ingen gräns för vad amerikanarna kan hitta på!?

    vänligen , Eva-Marie

    SvaraRadera
  2. Ja, du, Eva-Marie, amerikanerna har en enorm lätthet att falla in i hysteri. Blir lika häpen varje gång jag hamnar på ett eftermiddagsTVprogram och ser när kvinnorna går i fullkomlig ylande spinn över små och stora presenter som öses över dem.

    SvaraRadera
  3. Tvivlar på att vi svenskar vill veta nåt så viktigt som vårt barns kön, på ett upphaussad jättepartaj. Det känns alldeles, alldeles för privat, eller.....?

    SvaraRadera
  4. Hejigen
    Nää det låter helt sjukt,inte skulle jag vilja ha ett sådant hysteriskt jättepartaj om det ofödda barnets kön.
    Fast jag spanade vid ultraljudet. Oviktigt vad det är för kön. Lyckan är att få ett välskapat barn, livets under.

    vänligen, Eva-Marie

    SvaraRadera