onsdag 18 augusti 2010

"Arbetslöshet"? Skojar ni?



Moderaterna vill nu satsa tre miljarder kronor de två kommande åren på coachning, praktik och utbildning emot arbetslösheten.

Hela världen skriker ut om den förpestade och förlamande arbetslösheten. Vad snackar ni för blajs, arbetslöshet?
Det finns ju för in i hoppsan hur mycket arbeten som helst precis överallt. Se er omkring; sjukvården, barnomsorgen, skolan, äldrevården, ja precis överallt.
Det är inte "arbetslöshet" som är problemet, vi har ingen löshet på arbete, en gång för alla.
Det är avsaknad av någon som vill/kan finansiera de livsviktiga tjänsterna.
It´s all bout the money, precis som vanligt.
Så kalla en spade för en spade från och med nu! Pengalöshet.

Jobbcoucher? Varför vi är villiga att konstruera arbeten och betala för dem istället, det är bannemej ingenting annat än en obegriplig gåta.

9 kommentarer:

  1. Och så livscoacher, (vad är det?) klädcoacher, (stylist skulle jag nog säga), hårcoacher, (vad är det för fel på frisör?) viktcoacher, (!)träningscoacher, (undrar vart alla tränare tog vägen) skolcoacher, (på min tid hette de syokonsulenter, men "konsulent" doftar väl för mycket 70-tal) karriärcoacher (suck)...

    /Öbon

    SvaraRadera
  2. Kommer mig att tänka på en gammal vits:
    En gynekologmottagning med stora skyltfönster,ställde ut klockor i skylten.
    En lantbrukare på besök i stan fick se en väckare, och stegade in för att köpa. Mottagningen förklarade att detta inte var en uraffär,utan o.s.v...
    Varpå bonden undrade varför man skyltar med ur?
    Svaret blev "Ja,vad vill ni att vi ska ställa ut i fönstret!!!

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2010-08-18 14:56

    Hör jag ordet coach en gång till osäkrar jag min revolver. Hela systemet är sjukt: dom som fixar ett nytt jobb själv, bara dom får lite stöd i det avgörande ögonblicket, jagas att göra massor meningslösa jobbansökningar och dom som behöver mera hjälp och stöd lämnas i stället i sticket. Jag inser att jag hör till undantagen som av AF och TRR fick frihet under ansvar, lång lina, på min väg tillbaka till arbetslivet. Därför lyckades jag!

    SvaraRadera
  4. Dom som fixar ett nytt jobb själv, jagas medan dom som behöver mera hjälp och stöd lämnas i sticket ....

    Varför är det då så? Jo därför att de som har möjlighet att få jobb själv kan generera ersättning till coachen. Men den som verkligen behöver allt stöd i hela världen för att få jobb inte är lönsam för coachen. Utan bara ger coachen en massa arbete utan vinst.

    Sjukt system !!! ... med andra ord !!!

    SvaraRadera
  5. Den enda coach som jag hört talas om tidigare är lagcoach eller coach för ett lag som utövar idrott!
    Vad är det för fel på "gamla hederliga jobb" som inte kräver åratals av utbildning? Det finns folk som behöver sådana jobb!
    Mona Sahlin sa en gång, att Sverige ska minsann inte hålla på med produktion och sådant, nej, vi skulle bli ett IT-samhälla, sannerligen, på den punkten har hon fått rätt! Vi kan inte ens göra ett gummidäck längre, men, Finnarna kan! Socker kan vi inte heller producera, men Danskarna kan, fartyg kan vi inte heller göra längre (vi kan dock reparera dom...) men, Finnarna lyckas göra stora lyxkryssare! Kläder kan vi inte sy längre, utan vi köper gladerligen billig skit, producerad i Kina (barnsömmerskor?)
    Förlåt min dumhet, men i min värld verkar detta besynnerligt! Jag vet, jag vet, det är dyrt med arbetskraft!
    /B-M

    SvaraRadera
  6. När man tänker efter B-M, hur i helsefyr har det kunnat gå så snett med vårt land?

    SvaraRadera
  7. Bra fråga! Fast ändå, jag skulle aldrig vilja bo i ett annat land! Absolut inte! Än finns det hopp :-))
    Min syster som valt att bo i Italien, är ett trevligt land, bra klimat, god mat, gott vin, men Berlosconi? Nej, och så är det för mycket folk överallt! Säger jag som är lite av en ensling.
    Fast ändå, jag blir så förbannad när jag tänker på det här med gummidäcken bl.a......hur svårt kan det va?
    /B-M

    SvaraRadera
  8. Thorsten Schütte2010-08-19 13:06

    Den sista däcktillverkningen försvann ur Sverige när tyska Continental, som ägde Gislaved, lade ner den lönsamma fabriken i Gislaved för att det var billigare att sparka folk i Sverige än i Tyskland, där fabriken som sådan var mindre lönsam. Så mycket om myten att det är svårt att sparka folk i Sverige.
    Och (bet)socker skulle överhuvudtaget inte behöva produceras i Europa i en dyr och resurskrävande odling och extraktionsprocess. I stället bör vi riva EU's tullmurar och importera rörsocker som till en tredjedel av kostnaden och med mycket mindre miljöpåverkan kan produceras i tropikerna, som en pålitlig inkomstkälla för länderna där. Den frigjorda arealen i Europa kan i stället användas för odling av foderväxter och energiväxter!

    SvaraRadera
  9. Tack Torsten! Du upplysningens man! :-)
    Men många bönder odlar betsocker, det är en eftertraktad gröda och som följer gården, även om den byter ägare (tror jag). Det handlar ju också om att kunna överleva som bonde.
    Men i och med det här vill inte jag dra igång en debatt om bondesamhället, absolut inte. Jag vet för lite, det erkänner jag.
    Bara mest en reflektion över att så mycket produktion läggs i utlandet.
    Vi i Sverige ska ju inte bara vara kända för Ingemar Bergman, Björn Borg och ABBA.
    /B-M

    SvaraRadera