torsdag 27 maj 2010

Luuuugn, polisen kommer!!!!! - När du själv har fångat den fula fisken.



Såg följande inslag på nyheterna igår om en fisktjuv, och en polis som inte hade tid.......
Den drabbade fiskägaren, Thomas von Dahn, var tack och lov, i motsats till polisen, en handlingens man, och seglar upp överst på min lista över Veckans Hjälte!

En fisktjuv som slog till mot Slottsbackens fisk i Lyckeby var finsmakare. Han stal dyrbar rökt fisk för 15 000 kronor från lastbilen som står på parkeringen även på natten. Fiskstölden fångades av övervakningskameran och på filmen syns fisktjuvens ansikte tydligt.

När ägaren Thomas von Dahn upptäckte stölden på tisdagsmorgonen förra veckan ringde han direkt till polisen.
– Jag ville inte gå in i lastbilen och bad polisen komma för att säkra spår. Beskedet jag fick var att de inte skulle komma.
Då bad jag att de skulle riva anmälan och sa att jag tar tag i detta själv i stället.

Thomas von Dahn gjorde stora affischer med bilder där fisktjuvens ansikte syntes tydligt, på plakaten skrev han att den som kände igen tjuven skulle kontakta honom och få en belöning på 5 000 kronor.
Kunder hörde av sig direkt,samtal och sms strömmade in. En man namngavs.

När filmen med tjuven låg ute på Youtube vaknade polisen i Karlskrona.
Samma dag ringde de, och nu BAD de von Dahn göra en polisanmälan.
Ytterligare en polis hörde av sig och nu jobbar de med ärendet.
Fisktjuven har förhörts av polisen och erkänt brottet.

1 kommentar:

  1. Ja ibland får man ta saken i egna händer.....
    /B-M

    SvaraRadera