onsdag 19 maj 2010

Helle Klein är ingen modern präst, som Pastor Jansson.


Helle Klein var tidigare politisk chefredaktör på Aftonbladet, nu är hon prästvigd, och igår skrev hon följande diktat på Aftonbladets ledarsida om kronprinsessbröllopet:
-"Ärkebiskopen bör tydligt förklara vad som gäller i Svenska kyrkan."
Och enligt Helle Klein så är det alltså den stränga rigida kyrkan som nu ska näpsa Victoria och Daniel på näsan, och förbjuda dem att vigas på det sätt som de bådda önskar. Hon blandar också in begrepp som "överklass" och "amerikanska bröllopsfilmer", och då undrar man om det är den gamla vänsterskribenten eller prästen som talar.
Min Björn och hans dotter Charlotte råkade ut för samma sak 2007, då deras önskan trampades på av prästen två dagar före den stora dagen. Han förbjöd, bruden grät, och fadern var sorgsen för att inte kunna uppfylla äldsta dotterns innerliga önskan som hon haft sedan barnsben. Trist minne.
Helle Klein gör egna ålderstigna tolkningar i en kyrka som för övrigt verkar få vänja sig vid att den moderna tiden inte ser ut som den gamla tiden.
Så,du Helle, inse att du som präst är till för människorna, och inte människorna till för dig, och låt brudparets önskan vara den som gäller.
Förstås.

7 kommentarer:

  1. Men Carina, du brukar ju gilla gamla svenska traditioner och det är en gammal svensk tradition att brud och brudgum går tillsammans uppför gången. Här ses parterna vara jämbördiga, ingen är en ägodel som ska lämnas över, från en man till en annan.

    Sedan att Helle Klein dundrar på är en annan sak. Ganska onödigt av henne, men hon har heller inte varit den enda inom eller utom kyrkan som offentligt kommenterat kronprinsessparets önskemål.
    Själv tycker jag det är en modenyck, liksom bara axlar och/eller högslitsat och/eller väldigt urringat i kyrkan. Själva lokalen kräver sin värdighet. (Därmed inte sagt att det är ovärdigt med att bruden överlämnas av sin far, det känns bara fel för mig).

    Får jag komma med ett exempel som var ganska knasigt, fast inte så många tänkte på det då? Min mamma gifte om sig för tio år sedan. Hennes man är från England. För honom och hans familj var det självklart att de båda inte skulle gå bredvid varandra. Vem som skulle överlämna den då 60-åriga bruden var ett tag osäkert, morfar dog för många, många år sedan. Då steg min yngre bror in och överlämnade sin mamma till hennes nye make. Men när fick min då 30-årige bror förmyndarskap över vår mamma?
    Hon har under sitt liv varit politiskt aktiv, skaffat sig en högre utbildning i "vuxen" ålder, drivit ett stort företag ... och så ska hon ledas fram till altaret????

    Hm.

    /Öbon

    SvaraRadera
  2. Thorsten Schütte2010-05-19 10:57

    Kolla kyrkoherdens tankar om det här:
    http://kyrkoherdenstankar.blogspot.com/2010/05/brudoverlamning.html

    SvaraRadera
  3. Har läst kyrkoherdens tankar nu. Tänkvärt. Men jag som vanlig svenssonmedlem i kyrkan och inte särskilt kyrklig tycker trots allt att det känns bakvänt med brudöverlämning.

    Kan ju kanske också ha något att göra med att min egen relation till min pappa är fullständigt katastrofal.

    Första gången jag gifte mig var det borgerligt, andra gången kyrkligt. Den prästen frågade då hur vi hade tänkt oss att vi skulle ta oss från porten till altaret. "Vi går ju bredvid varandra" svarade vi unisont. Prästen blev glad, men jag tror inte att hon hade förbjudit oss att ha en överlämning, om vi hade propsat. Hon var tydlig med kyrkans traditioner, men samtidigt öppen för en diskussion.

    /Öbon

    SvaraRadera
  4. Förstår inte att det är sådant liv om detta. Victoria vill bli överlämnad av sin pappa Kungen. Värdigt och tjusigt. Och har nu för tiden, inget att göra med att hon blir "bortgift". Skulle det vara enligt gammal tradition skulle hon gå själv upp för altargången, vackert det med tycker jag.
    Min son ska gifta sej i sommar, han och hans fästmö kommer att gå sida vid sida.
    /B-M

    SvaraRadera
  5. B-M: allt ståhej om detta beror på att bruden är tronföljare och en viktig symbol. *Allt* hon tar sig för blir en viktig symbolhandling.
    Sedan om man gillar det eller inte är en annan sak.

    *Ett*,säger ett, argument för brudöverlämning när det gäller Victoria som jag kan köpa, är att hon, trots att hon i sommar blir 33 år, måste fråga sin far om lov att välja just Daniel till sin äkta man. Då känns det mindre ologiskt med överlämning.

    Man skulle också kunna tänka sig att Daniel blir överlämnad av sin mamma, det skulle sätta fart på "nytradionalisterna" ;-)

    /Öbon

    SvaraRadera
  6. "Nytraditionalisterna" skulle det stå

    /Öbon

    SvaraRadera
  7. Ja jag gillar gamla traditioner,men är öppen för nya!
    Framför allt gillar jag valfrihet.Och inte diktat.Håller med B-M,himla liv,låt brudparen göra som de önskar.

    SvaraRadera