tisdag 4 maj 2010

Cykelhjälm med airbag


Det är industridesignföretaget Hövding i Malmö som i flera år har arbetat med den nya cykelhjälmen.
Uppfinnarna Anna Haupt och Terese Alstin har av konkurrensskäl vägrat att avslöja något om hjälmens konstruktion.
Men de två medger att hjälmen bland annat har en airbag som ouppblåst tar så liten plats att den kan bäras runt halsen, ungefär som en scarf.
Hövding väntar nu på ett CE-godkännande av hjälmen och räknar med lansering i höst.

Hmmmmm, försöker visualisera scenariot....jag ser Michelingubbar framför mig.....från den lilla, lilla scarfen utvecklar sig en hel mänsklig skyddsutrustning.....
Jepp, här har vi framtiden!

1 kommentar:

  1. Thorsten Schütte2010-05-05 15:30

    Så svensk blir jag inte att jag sätter på mig cykelhjälm - där går gränsen!

    SvaraRadera