onsdag 28 april 2010

Oppositionen scare the shit out of me.


De bollar med skattepengarna.
Deras satsning på höghastighetståg till många lånade miljarder???
Stämmer det att om vi får ner hastigheten på lastbilarna från 90 km till 80 km i timmen skulle det ge samma miljöeffekt, så röstar jag på det istället.

4 kommentarer:

  1. Ja, höghastighetståg och högre miljöavgifter (Miljöpartiet) det är soppan vi får om den "röd-gröna smörjan" vinner! Sverige som är ett förhållandevis litet land, behöver väl inget höghastighetståg. Och vilka kommer att ha råd att åka dom? Och vilka får betala, jo, det är vi som aldrig åker!! Jag tycker X2000 går väldans fort, blir lite åksjuk faktiskt! Tänk vad pengar det kostade att bygga om för dessa tåg, alla broar och tunnlar som gjordes, när järnvägsövergångarna skulle bort! Skitdyrt!
    Nej, de röd-gröna vill krama sin befolkning på mera skatter, det tänker inte jag ställa upp på!
    /B-M

    SvaraRadera
  2. Thorsten Schütte2010-04-28 12:23

    Jag föreslår en kompromiss: Satsa inte på "riktiga" höghastighetståg, men på modifierade tåg typ "gröna tåget" som kan gå 250 km/h på bra vanliga sträckor. Bygg sedan ut stambanorna till kvadruppelspår så att snabb och långsam trafik separeras. Låt det snabba spårparet få en egen sträckning bara på dom ställen den gamla banan är för krokig/stigningsrik. Då fås nästan samma restider som med höghastighetståg plus möjligheten att vid fel ha flera parallella reservspår.
    Och bilisterna skulle mera än kompenseras för 49 öre i bensinskatteökning om alliansen idiotiska straffskatt på bilförsäkringen slopades!
    Men efter Odells klavertramp i går med att dra upp den 15 år gamla Toblerone har jag nästan gett upp hoppet på en saklig valdebatt och slår snart dövörat till.

    SvaraRadera
  3. Instämmer med dej Thorsten, valdebatten blir inte någon debatt, dom kommer bara att kasta skit på varandra....hur trovärdigt är det?
    /B-M

    SvaraRadera
  4. Jag vill minnas att Naturskyddsföreningen hade en kampanj för 20-25 år sedan för att få folk att köra långsammare. 80 på 90-väg och 100 på 110. Dock var det alltför få som i längden orkade vara bromsklossar, så jag tror inte kampanjen hade någon enorm effekt. Dessutom hade inte föreningen mer än ca 100 000 medlemmar då, varav långtifrån alla har/hade bil eller ens körkort.
    Det *är* så att mängden avgaser står direkt i relation till hastigheten, jag minns inte nu de uträkningar som gjordes.

    Men kanske man kan hoppas på en översyn av hastigheterna, sänkta där det krävs av trafiksäkerhetsskäl och så ev en höjning på andra ställen, för dem som planerar sin körning sämre ;-)
    Mindre utsläpp skulle man då få på köpet.

    /Öbon

    SvaraRadera