fredag 23 april 2010

i vetenskapens namn - jag ställer upp med mina bröst på måndag!


Böneledaren Hojatoleslam Kazem Sedighi anklagade kvinnor för att orsaka jordbävningar, vid förra fredagsbönen i Teheran:
”Kvinnor som inte klär sig anständigt leder unga män vilse, korrumperar deras kyskhet och sprider äktenskapsbrott i samhället, vilket ökar antalet jordbävningar”,

Jennifer McCreight i West Lafayette i delstaten Indiana, USA, föreslog därför en motaktionen på sin blogg i veckan.
Med universitetsexamina i genetik, evolutionsvetenskap och psykologi är hon van att testa teorier om orsakssamband.
Så på måndag tar Jennifer McCreight på sig sin mest urringade tröja.
Men, skriver hon, eftersom det förmodligen bara orsakar en mindre skakning uppmanar hon andra att göra detsamma:
”Omfamna den påstådda övernaturliga kraften i dina bröst. Eller ta korta shorts, om det är den form av oanständighet du föredrar. Men våra skandalösa kroppars kraft kan vi säkert åstadkomma en jordbävning. Om inte, är jag säker på att Sedighi kan komma med en rationell förklaring.”

Själv tänker Jennifer McCreight jämföra jordbävningarnas antal och styrka på måndag med andra dagar för att undersöka om hon kan spåra någon signifikant skillnad. Hon förvarnar om att experimentet kan behöva upprepas för att få solida vetenskapliga resultat.
I skrivande stund har över 150 000 personer anmält sig på Facebook för att delta i tuttbävningen.
There will be a whole lot of shaking going on!

1 kommentar:

  1. JAG ÄR MED! fast mina "lungor" väger tämligen lätt!!!
    Många bäckar små (och stora)!!!

    Det finns ett uttryck "Man strider inte mot dumhet" kom att tänka på det, när jag såg vad den där böneledaren tror. MEN, detta är VÄRRE!!! Fy för den lede att vara kvinna i ett muslimskt land!!!!
    /B-M

    SvaraRadera