måndag 29 mars 2010

Nu ska jag berätta


om när vi flyttade till Californien. Henki var tre - fyra och Viktor var två - tre år, Sebastian föddes där men senare.
Eftersom de var små och vi gärna ville att de skulle fortsätta sin vandring på jorden som två artiga små pojkar, fortsatte detta viktiga med "Tack" och "Nej tack". Fast nu på engelska, "Yes please" och "No thank you". Lite som papegojor, men en dag så sitter det ju där, och då har man nytta av det hela livet var min tanke.

Samtidigt i United Methodist´s Churchs Preschool kämpade Teacher Jeanne på med den undervisning som hon ville förmedla till de små. Det var mycket och roligt och pedagogiskt, men det var också sånt som var av nöden påkallat.
I USA försvinner mycket barn spårlöst, så det ingår i alla vuxnas plikt att lära barn hur man skiljer "good guys" från "bad guys" redan från mycket tidig ålder.
Det är ingen enkel sak att förklara för barn att vuxna kan SE snälla ut och VERKA snälla men VARA onda.
Så det tränades och tränades och tränades. Turen kom till Viktor,
- Vad svarar du Viktor, när det kommer fram en okänd person och säger vill du följa med mig till bilen så ska du få godis.
Viktor tänkte och tänkte och tänkte tills de bruna stora ögonen lyste upp och han utbrast lyckligt: YES PLEASE!
Den läxan kunde han, även om det nu blev rätt svar på fel ställe.

Varför berättar jag det här?
Jo, det var jag som gjorde en Viktor i lördags.
Rätt svar men helt fel tillfälle när AV 7 lyckades nästla sig förbi alla Nortons skyddande vakter, och skrika med rödtjut och ilskna utropstecken att din dator invaderas just nu av trojaner, klicka omedelbart här för att skydda.....Jag tvekade inte en seund: YES PLEASE!
FEl, FEL, FEL, det var AV 7 som VAR bad guy, och kapade hela min dator. Onda som talibaner, bara, bara ute efter en sak, att förgöra, förstöra och förinta.
Därför har jag levt i splendid isolation hela helgen. Haft massor att berätta men inte kunnat.
Nu har teknikdoktor Tedde och teknikdoktor Björn fixat och jag är lycklig bloggare igen, tack och lov. Har saknat er. Typ mycket.

4 kommentarer:

  1. Jag har saknat dej också! Välkommen tillbaka! (Trodde nästan, att talibanerna tagit över datorn... :-O )

    Så lätt det är och så sårtbart med datorer, huga!
    /B-M

    SvaraRadera
  2. Välkommen tillbaka!

    /Öbon

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2010-03-29 08:55

    Aha, min tredje gissning var rätt. Jag väntar bara på att någon lyckas skapa ett virus som får hela det rangliga internätet att braka ihop...

    SvaraRadera
  4. Köp en Mac!

    Cia

    SvaraRadera