söndag 7 februari 2010

skyddsjakt på fästingar?



Om Naturvårdsverket kan utlysa jakt på varg, kan man väl också beordra fästingjakt?Uddevallabon Gun Wigström vill att Sveriges jägare ger sig ut i skogen på nytt.

Gun Wigström är kontaktperson i Borrelia- och TBE-föreningen. Hon får varje vecka samtal från desperata människor som blivit smittade av borrelia via fästingar.
Fästingen är den stora skurken i sammanhanget och under medias flitiga rapportering från vargjakten, fick Gun Wigström plötsligt en idé.

– Jag såg en rolig bild framför mig där alla dessa ”machojägare” ger sig ut i skogen för att döda fästingar, de farligaste djuren vi har. ”Vad bra om Naturvårdsverket kunde uppmuntra det”, tänkte jag och så skrev jag brevet.
Gun Wigström behövde bara vänta en vecka på svaret.
Naturvårdsverket meddelar via e-post att ”skyddsjakt på fästingar och rätten att döda fästingar som angriper eller ska till att angripa tamdjur redan gäller, dock utan att tillstånd behövs”.
Nu tänker Gun gå vidare och skriva till Kungen.
Själv vill jag beordra skyddsinspärrning av alla tomtar på loftet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar