fredag 5 februari 2010

Liza Marklund kränger böcker.



Sedan några månader segar jag mig igenom Klas Östergrens bästsäljande bok, Den sista cigaretten.
Det är tufft jobb, eftersom jag somnar bara jag tar vidrör den. Detta sagt som ett slags VDN eller varning eller kalla det vad ni vill.

Nu påstås Liza Marlkund ha "lånat" ett avsnitt till sin nya roman ”Postcard Killers” i samarbetet med den framgångsrike amerikanske deckarförfattaren James Patterson.
Avsnittet beskriver en konstnär som använder lik i en installation av Den döende dandyn.
Bonniers, Östergrens förläggare säger att de undersökt avsnitten och "Innhållet är väldigt likt men formuleringarna skiljer sig åt"

Marklund är i mina ögon en plain författare som skriver böcker med ett enda syfte: att tjäna massor med lätta pengar.
Konceptet är enkelt, torftigt och fattigt, men går otroligt nog hem i stugorna. Betyget för hennes nya bok är sämsta tänkbara, så då passar det ju fint med all extra uppmärksamhet kring det "lånade" avsnittet.
Här gäller det att kränga böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar