fredag 27 november 2009

Halleluljah-moments

När sönerna var små var jag ständgt klassmamma, min exman försökte tom bryta armen på mig eller binda fast den när det var föräldramöte. Ändå stod jag upp och flaxade livligt, - Jag kan vara det!!!! när frågan kom på tal.
Alla andra förädrar kunde då sluta att stirra besvärat ner i golvet och istället spricka upp i leenden, och övergå till väsentligheterna, - Såja då kan vi dricka vin och äta ost nu då.
Jag led antingen av a. överskottsenergi, b. systerduktigsyndrom eller c. jag tyckte allting var så förbaskat roligt.
Så här i efterhand tror jag att det var a, b och c.
Detta hade till följd att jag fixade julbazarer, hade ständig masstillverning av bröd och kakor, målade tavlor med klassens alla barn som lärarpresenter, gjorde sånger till fröknarna, tog hem hela klassen och övade och övade efter skolan. Bjöd alla på mellanmål, skjutsade om det behövdes.
-"Gudrun, Gudrun - hon är bra, hon är jättebra...." och - "Hon hette Inger, hon hette Inger, och vi såg att godhet fanns..." skrålade barnen med röda kinder på examen!
När Sebastian gick i sexan tog jag på mig att arrangera en show inför skolresan. Jag hade aldrig gjort det förut, men med barnens entusiasm och tjejernas lycka över att få stå på scen och sjunga "Det vackraste jag vet är att älska..." i en riktig mikrofon, så löste sig allt. Vi repade och repade och sen fick föräldrarna betala dyra pengar i entréavgift och för vårt fina fotoprogram. Alla var så bra och vi hade så roligt!
Men varför jag berättar detta just nu är för att jag har en så stark minnesbild från den kvällen, jag minns bara gåshud och en mallighet i bröstet som inte visste var den skulle ta vägen.
Sebastian satt skräddare ensam på scenens golv, glädd i svart, keps och runda brillor, bara en spot var riktad emot honom, det var alldeles knäpptyst, framför sig hade han ett litet leksakspiano som han låtsasspelade på. Vi hade hittat musiken utan sång som han sjöng till med sin starka klara pojkröst - "IMAGINE ALL THE PEOPLE,.........."
Ikväll har jag upplevt nåt liknande, när IdolErik sjöng Hey Jude!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar