onsdag 2 juni 2021

Tystnadskulturen som kväver Sverige. Jag hade aldrig kunnat tro detta.


VITTNESMÅLEN FRÅN KONSTFACK PRÄGLAS AV RÄDSLA

En postkolonial "antirasism" dominerar på Konstfack. Och lärare och elever är för rädda för att våga ifrågasätta andan.

”Skulle du kunna ändra mitt kön, min ålder och koppling till skolan?”

Den som frågar får jag inte avslöja något om – mer än att personen existerar – och är upprörd över hur Sara Kristoffersson, professor i designhistoria på Konstfack, har behandlats sedan hon i en artikel i Dagens Nyheter sade det självklara, att namnet på utställningslokalen Vita havet inte är rasistiskt.

När jag pratat med några personer med anknytning till Konstfack, studenter eller anställda, är det just deras stora rädsla som frapperar mig. Alla intervjuer måste vara anonyma och omöjliga att härleda till dem.

SARA KRISTOFFERSSONS STÄLLNINGSTAGANDE ledde till att 44 kolleger i en artikel anklagade henne för att ”skada” studenterna som var ”berörda”. Enligt kollegerna handlade namnbytet om att göra lokalerna ”trygga” för alla. De skickade även via skolans mailsystem ut ett brev till studenterna där de tog avstånd från Kristoffersson.



1 kommentar:

  1. Sådana här idioter kan gärna vara rädda, rätt åt dom.

    SvaraRadera