torsdag 15 april 2021

Den som läser Hakelius blir klok.


Johan Hakelius i Fokus, utdrag ur den längre texten:

-Patrisse Cullors är en av grundarna av Black Lives Matter. Det var hon som kom på hashtaggen. Hon är queer och hennes partner startade Black Lives Matter i Kanada. Hon undervisar på konstskola, ägnar sig åt kritisk teori och vill avskaffa polis, fängelser och försvar. Hon citerar gärna ”socialfilosofer” som Marx, Lenin och Mao och har då och då beskrivit sig som marxist.

En riktig mönsterprogressiv, med andra ord. Vad hade hon för sig när Black Lives Matter-kravallerna drog över USA?
Hon köpte fastigheter för i runda slängar 3,2 miljoner dollar, ungefär 27 miljoner kronor. Bland annat ett trevligt hus i vackra Malibu med ”högt i tak” och ”utsikt över kanjonen”. Hon tittade också på ett trevligt semesterhus utanför Nassau på Bahamas.

Just nu våndas det på redaktioner över hela världen.
Ska man skriva om Patrisse Cullors husköp, eller ska man låta saken vara? Eller, om det blir svårt, ska man kanske hoppa på dem som skrivit om Patrisse Cullors husköp först och på så sätt ändå lite bakvänt backa upp henne?

----

Var kommer Patrisse Cullors fastighetsmiljoner ifrån?

Cullors tar, stod det, ”ett stort steg” in i TV-branschen. Avtalet hon slutit med Warner Brothers, vars omsättning ligger kring 14 miljarder dollar, ”spänner över flera år och är omfattande”. Hennes engagemang ska ”förstärka svart historieberättande”. Och vad blir det i kronor och ören, undrar ni? Svar: ”Exakta villkor i avtalet har inte offentliggjorts”.

 Cullors är inte ensam. 

Ett annat exempel ur en mängd som börjar bli allt större:
Colin Kaepernick är den amerikanska fotbollsspelaren som var först med att knäböja när den amerikanska nationalsången spelades, för att protestera mot förtryck och rasism. Även han får höga poäng på radikalitetsmätaren. Och i somras slöt han kontrakt med Disneykoncernen om att jobba med deras innehåll. Han har ingen erfarenhet från branschen alls.

Vad är det nöjesbranschen köper med de här kontrakten?
Andra erfarenheter? Kanske.
Kändispoäng, som med Harry och Meghan? Jovisst.


Men min gissning är att de främst köper vad man skulle kunna kalla avlatsbrev eller alibi, om man är lagd åt det hållet. Beskydd, om man är mer direkt.

Det här är helt enkelt den ekonomiska och för vissa mycket lukrativa sidan av den nya radikaliteten. 

I mindre skala består den av HBTQ-certifieringar, personalutbildningar i ”vit skörhet” och annat av det slaget, som man kan hänvisa till om någon ilsken radikal frågar.

 Sådant försörjer en hel ny bransch av akademiker, som annars skulle få hanka sig fram på Södertörn och dess motsvarigheter världen över. I större skala kan företagens — särskilt mediebolagens — rädsla för att råka illa ut i offentligheten växlas in i miljonkontrakt för aktivister.

3 kommentarer:

  1. Så otroligt ruttet. Vilket lönsamt knäböjande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Företagen har satt sig i rävsaxen. Skrämda med rasistkortet

      Radera
  2. Det är väl som vanligt i socialistiska och kommunistiska länder. Befolkningen lider och kämpar på och ledartrojkan skördar de stora pengarna och lever i allsköns lyx.
    Se bara på Björn Rosengren och Göran "Nivea" Persson.

    SvaraRadera