fredag 24 juli 2020

Det här med storföretagens lek som politiska påtryckare.

Vem på storföretagen har stuckit upp ett finger i luften, och bedömt/avgjort vilken politisk riktning som är lönsammast att stödja? Är den/de personerna pålitliga och "rätt ute"  - eller bara köpta politiska aktivister? 

Jag är övertygad om att kloka företagsledare stannar utanför polariserad hatretorik utan att välja sida. Varför vädja och flörta med hälften av folket, när du samtidigt får andra hälften att avsky och bojkotta företaget. 

Varför är somliga i företagledningarna så blåsta så de väljer att rikta sig till hälften av alla köpare, när de kan välja att rikta sig till alla? Vad får de ut av sina antidemokratiska ställningstagande? Vem pushar dem?

Fredrik Haage, Smp, utdrag ur ledare:

- När amerikanska kaffekedjan Starbucks profilerar sig som ett anti-Trumpföretag, trots att Trumpväljare förstås ilsknat till och söker alternativ, gör man förmodligen analysen att kundkretsen i stort röstar på demokraterna och att man landar på plus i alla fall.

Nu manade den amerikanska vänstern till bojkott av Goya Food för att dess vd offentligt gick ut och stödde Trump. Och naturligtvis strömmade republikanska konsumenter till. Energidrycken Red Bulls ägare har avskedat underchefer som gett sitt stöd till Black lives matter – och går mot strömmen i det avseendet. Andra företag gör som bekant motsatsen.

Det här är i grund och botten en osund utveckling. Vänsterns slagord ”allt är politik” håller på att realiseras på själva marknaden av alla ställen. Men oavsett vad man tycker i olika frågor är det svårt att se vem som i långa loppet vinner på en utveckling där företag blir kommersiella politiska partier.

Vem, oavsett grad av politiskt engagemang, vill egentligen ha ett samhälle där man måste gå omvägar för att leta upp ”sin” kaffekedja? Ja, kanske några riktigt radikalt sinnade då. Men att deras inre oro och brist på proportioner skall få sådana konsekvenser som de vi nu ser bådar inte gott. Att flytta är jobbigt nog utan att man skall behöva leta rätt politisk logga på kartongerna.

4 kommentarer:

  1. Vi får hoppas att Norge inte ger pengar från sin oljefond (på drygt 10 biljoner) till BLM.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vet aldrig vilken maktperson som sätter en kniv i ryggen på dem.

      Radera
  2. Tacka vet jag "Black Rifle Coffee":

    "We'll make a great cup of coffe. And we can also beat you up."

    https://www.youtube.com/watch?v=0rgA-SJMzwQ

    SvaraRadera