onsdag 2 oktober 2019

Därför hinner inte lärarna utbilda.

De har fullt upp med att lägga våtvarma omslag på barn som "känner ilska och är i väldig affekt" i skolan.
Det var i maj som eleven och läraren var oense om huruvida han kom sent till en lektion eller inte. När läraren valde att registrera frånvaron blev pojken ”i väldig affekt”, som rektorn uttrycker det, och började kasta stolar i klassrummet.

– För att det inte skulle bli mer, vi har ett lågaffektivt bemötande som policy, valde läraren att faktiskt ändra i rapporteringen, säger rektorn.


Men läraren ångrade sedan sitt beslut och ändrade tillbaka i rapporteringen.
– Läraren mådde inte bra efter detta. Hon var också rädd för kommande repressalier. 

Senare bestämde hon sig för att ändra tillbaka i rapporteringen eftersom hon inte var nöjd med att ha ändrat och gjorde en anmälan om olaga tvång mot eleven.


Enligt rektorn har eleven haft ”en jobbig period” och känt ilska för olika saker.
– Med facit i hand, den killen hade tillräckligt i livet och behövde inte det här, men det är naturligtvis inte rätt i sak att ändra frånvarorapporteringen. Oavsett hur läraren hade gjort så hade jag stöttat henne, säger rektorn.

nyheter idag

2 kommentarer:

  1. Tonald Drump2019-10-02 15:32

    Låt eleverna styra lektionerna och sätta sina egna betyg så får inte lärarna beslutsångest. Jag trodde att man skulle besitta en viss auktoritet för att bli lärare men tydligen inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lärare och inte minst rektorer har blivit nervvrak av att försöka anpassa sig till den flyktiga värdegrunden.

      Radera