fredag 19 oktober 2018

Från min blogg 5 september 2012.

Jag köpte den här efterlängtade boken när den kom ut, jag har strukit under, läst igen, gått tillbaka, och i princip slitit ut varenda sida. Nu står det som en av mina få klenoder i bokhyllan. 

Åke Ortmark var en ikon. En syntes av journalist och forskare, en vass och vaken TV-reporter, en knivskarp och närvarande debattör, en riktig Journalist som ställde makthavare och politiker mot väggen, då när medierna speglade verkligheten. Och inte som idag tillverkar den. 

Jag sörjer den tjusige människan Åke Ortmark djupt - och allt det som han stod för. Tack för allt.

Det här blogginlägget skrev jag den 5 september 2012, men boken sägs ha kommit ut först 2013. Mysko.

Åke Ortmark, journalistlegendar, säger allt som behöver sägas.



-"Samhället måste erkänna att den politik som förts har misslyckats."

-"Har du hört en enda nationell politiker i Sverige säga att det är självklart att det skapar problem att sammanföra olika kulturer?"

Åke Ortmark, ring statsministern, du har ett och annat att berätta  för honom.


Jag ber er att lyssna på länkarna.




2 kommentarer:

  1. Bidrager med Dick Erixsons kommentar.
    Tänker på dig. Tänk på dig själv.
    Mässkalle
    https://samtiden.nu/2018/10/ake-ortmark-stod-for-journalistik-nar-den-var-som-bast/

    SvaraRadera
  2. Var rädd om dig och vila upp dig.

    Sprid till alla ni känner, Facebook, Twitter mm
    Lars Bern kommenterar SVT Fake News om klimatet.
    https://www.youtube.com/watch?v=h2SeZiKjzYk
    http://thoralf.bloggplatsen.se/2018/10/19/11569056-klimathysterin/

    SvaraRadera