Oskar sa: - "Denna blogg är en stilla oas för frihetstänkare." De vackra orden kom så nära min tanke om hur det ska kännas att vara här!
Jag kontrollerar inte era kommentarer, gör det själva och ta ert ansvar enl svensk lag.
Jag heter Carina och är antingen på så det ryker om det, eller komplett av.
Gör ofta flera saker på en gång, mest för att testa simultankapaciteten.
Jag är passionerat intresserad av samhället och omvärlden, och startade en blogg för att jag har medfödd skrivklåda.
Har gått ner för mellanlandning efter ett härligt yrkesliv som stolt och mallig purser på SAS.
Jag bor strax norr om Stockholm, född glad, och har med åren otroligt nog blivit klok.
Nyfiken är jag på allt, mest på fortsättningen.
Skrattar ofta och gärna.
När den monumentala självgodheten blir landets kvarnsten.
Dagens bästa från min FB:
SENTIMENTAL SMET: Ett av de vämjeliga flockbeteenden som kännetecknar Sverige i dag är den ritualiserade sentimentaliteten. Det där känslosvallet som inte har något att göra med att man verkligen förstår en annan människas sorg eller lidande – det där känslosvallet som istället är till för att visa vilken empatisk, god, inkännande, medkännande och fin människa man själv är.Alla dessa tända ljus, handskrivna lappar, symboler på Facebook – de är inte till för att meddela oss något annat än att man själv sörjer på rätt sätt och sörjer rätt sak.
… och så alla dessa skrivkulier som i kolumner och artiklar … och numera till och med på ledarsidor ska berätta för oss hur morden i Trollhättan berört dem … man släpar gärna in sina egna barn i sammanhanget som Orrenius i dag i DN så man kan framstå som lite själsfin genom att kunna uttrycka sin egen oro. För att inte tala om de kretiner som publicerar varianter på ” … vi är alla offer för Anton Lundin Pettersson …”Men … nej, vi är inte i någon begriplig mening av ordet ”offer”.
Själv finner jag alla dessa ord och handlingar som används för att visa att man ”förstår” hur de anhöriga till offren i Trollhättan känner det och hur mycket man sörjer offren som i verklig mening kränkande gentemot dem som drabbats.
Förr i tiden fanns det noggranna ritualer när människor förlorat någon när och kär – oavsett hur det gått till. Men dessa ritualer utgick från att vi ”andra” inte i verklig mening kunde förstå. Men man uttryckte sitt deltagande och markerade att man fanns där om det var något man kunde vara praktiskt behjälplig med – det underliggande budskapet var: vi kan aldrig riktigt förstå det som drabbat dig, känna på samma sätt, i verklig mening dela din sorg. Men vi finns där för att avlasta dig från vardagens elände – säg bara till vad du behöver. Kalla och vi kommer.
Man finns där för den som sörjer. Det man förstår är att man aldrig i verklig mening kan inse vidden av sin medmänniskas förlust. Man försöker inte jämställa sina känslor med den som drabbats. Det är dock det senare vi ser i gammelmedia och sociala media i dag.Men i dag finns uppenbarligen de som sörjer till för alla andra – så alla dessa andra kan fylla det offentliga ”samtalet” med verbala kramdjur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar