Oskar sa: - "Denna blogg är en stilla oas för frihetstänkare." De vackra orden kom så nära min tanke om hur det ska kännas att vara här!
Jag kontrollerar inte era kommentarer, gör det själva och ta ert ansvar enl svensk lag.
Jag heter Carina och är antingen på så det ryker om det, eller komplett av.
Gör ofta flera saker på en gång, mest för att testa simultankapaciteten.
Jag är passionerat intresserad av samhället och omvärlden, och startade en blogg för att jag har medfödd skrivklåda.
Har gått ner för mellanlandning efter ett härligt yrkesliv som stolt och mallig purser på SAS.
Jag bor strax norr om Stockholm, född glad, och har med åren otroligt nog blivit klok.
Nyfiken är jag på allt, mest på fortsättningen.
Skrattar ofta och gärna.
"Finns då ingen väg ur moraset? Jo, det hoppfulla är att det faktiskt gör det! Och den behöver inte kosta en enda extra krona. Det handlar om en pedagogik grundad i relevant forskning och beprövad erfarenhet. Läraren och skoldebattören Isak Skogstad skriver i Kvartal (2018):
“Vi vet mer i dag än någonsin förr om hur inlärning går till. /…/ Rön från hjärnforskningen har kullkastat flera av de teorier om lärande som tidigare hållits för sanna av många pedagoger. Ett exempel är idén att elever lär sig bäst genom att själva söka kunskap. Detta har visat sig helt felaktigt; metoden riskerar att överbelasta eleverna rent kognitivt.”
En bättre skola handlar inte om rocket science. Det handlar om mer av lärarauktoritet, studiero och katederundervisning. Om att det finns ett erkänt kunskapsstoff att förmedla, och att täta prov och lätt genomförda läxor, typ plugga glosor, gör under för inlärningen. (Repetition är kunskapens moder.) Och inte minst om insikten att förmågan att tänka kritiskt förutsätter att långtidsminnet bär tydliga faktakunskaper. Tänkande utan vetande är som hockey utan puck."
Min kommentar: - Och inte minst Ordning- och Uppförande-betyg.
Den där "Erik Hörstadius" verkar var en superkonservativ och ärkereaktionär j-el som drar upp såna metoder.*asg* Men att han har rätt står ställt utan allt tvivel... Men hur skapa "studiero" i en klass (får man använda det ordet?)när större delen består av hens som inte respekterar kvinnor. (Majoriteten av lärarkårern är ju kvinnor?)
Som barn av rottingwns tid fick jag smaka. Andra fick mer och de som fick mest gick det inte väl för. Caligula metoden är ingen lösning utan olika klasser efter inlärningsförmåga. Typ matte klass 6:1, 6:2 (6:). När eleven lämnar grundskolan är matte betyget lika men framgår om eleven läst svår, medel eller lätt matte. Svårigheten med en ny undervisningsmetod är att lärarna som måste omskolas.
Den där "Erik Hörstadius" verkar var en superkonservativ och ärkereaktionär j-el som drar upp såna metoder.*asg*
SvaraRaderaMen att han har rätt står ställt utan allt tvivel...
Men hur skapa "studiero" i en klass (får man använda det ordet?)när större delen består av hens som inte respekterar kvinnor.
(Majoriteten av lärarkårern är ju kvinnor?)
Sen har vi ju detaljen "läxa", ett så besmittat ord att jag inte ens vågade använda det i ursprungliga inlägget...
SvaraRaderaFörlåt mig, snälla Anna Ekström!
För att inte tala om betyg. Då först kommer rottingen fram.
RaderaSkäms på Dig. Strängt förbjudet ord!
RaderaSom barn av rottingwns tid fick jag smaka. Andra fick mer och de som fick mest gick det inte väl för. Caligula metoden är ingen lösning utan olika klasser efter inlärningsförmåga. Typ matte klass 6:1, 6:2 (6:). När eleven lämnar grundskolan är matte betyget lika men framgår om eleven läst svår, medel eller lätt matte.
SvaraRaderaSvårigheten med en ny undervisningsmetod är att lärarna som måste omskolas.
Ingen varelse ska få stryk eller rotting. Punkt. Fråga mig.
RaderaDet var dumt uttryckt.