söndag 7 mars 2021

Jag går under inga villkor till IKEA för att bli fostrad i politik. Till IKEA går jag endast om jag vill köpa billiga möbler.

IKEA tillhör nu de bisarra företag, med tvångsmässiga värdegrundspolitruker, som jag kommer att bojkotta. 

Gabriella Fredriksson, som ansvarar för arbetet med jämställdhet och mångfald på Ingka Sverige, säger att för Ikea är ”likabehandling och ett delat ansvar för alla människor på vår jord djupt rotade i vår kultur och våra värderingar”.

Vi ser jämställdhet mellan könen som en central del av mänskliga rättigheter. Vår ambition är att uppnå jämställdhet inom IKEA koncernen, och det går längre än 50/50 i könsbalans gällande alla nivåer och befattningar. 

 Inför internationella kvinnodagen släpper Ikea ett online-spel som ska hjälpa par att fördela obetalt arbete bättre.

Det är Ingka Group, som driver ett stort antal Ikea-varuhus runt om i världen, som tagit fram spelet.
”Via ett antal frågor tar spelet, som kallas Fifty - Fifty, med par på en resa där roller och samspel i just deras hem benas ut. Tanken är att båda spelarna ska vinna genom att hitta lösningar på sina utmaningar i vardagen”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Varför vill IKEA styra folks åsikter och liv? Om de styrande i ledningen vill bli folkfostrare varför ägnar de sig inte åt politik och samhälle? Varför försöker de genom möbelförsäljning styra folks tankar? För mig är detta bisarra behov av möbelföretagets åsiktskontroll av anställda och kunder fullkomligt från vettet och en inskränkning av mina friheter. 

Jag är en fri människa, och tänker så förbli.




Länk



3 kommentarer:

  1. Fifty får mig att tänka på boken Fifty shades, EL James trilogi om sexuellt maktspel som slog ner som en bomb när den publicerades. Efter bara sex veckor i bokhandeln hade 10 miljoner böcker sålts i USA och på bara några månader hade den blivit Amazon UK:s mest sålda bok någonsin. Filmrättigheterna har sålts för ett rekordbelopp. Tror att många kvinnor världen över läst boken. Spelet Fifty-Fifty blir nog inte lika populärt. Undrar varför....

    SvaraRadera
  2. Det gäller att följa agendan annars kanske man förlorar kunder. Vi som ser och uppmärksammar är ännu för få för att spela roll om vi slutar handla. Men snart .......

    SvaraRadera
  3. "LGBT+ inclusion is everyone's responsibility"

    Vad i hela h-e är detta för något? Världens största och mest lönsamma familjeföretag talar om för alla jordens invånare att det är deras ansvar att LGBT+-människor skall inkluderas???

    Den lilla 11-åriga pojken som utvinner svavel och arbetar 10 timmar om dagen och har förstörda lungor innan han fyllt 20. Är det hans ansvar att någon bortskämd pride-jeppe i Bromma med piercing i ögonlocken inkluderas?

    Eller Lisbeth 57 år som jobbar ideellt på Röda Korset i Flen? Eller Bonden August som jobbar dygnet runt för att få det lilla småbruket att gå runt? Är det deras ansvar att folk med avvikande sexualitet inkluderas?

    Inkluderas i vad? Att plocka svavel i svavelgruvorna? Att jobba gratis på Röda Korset? Att hjälpa August att mocka i ladugården?

    Personligen har jag ingen aning om vad "LGBT+" betyder. Jag bara gissar att det är ett axplock av sexuella avvikelser. Under alla omständigheter betalar jag 70% i skatt, moms inräknat och jag är ganska säker på att en avsevärd del av dessa pengar används för att inkludera LGBT+. Titta bara på han som varit chef för Melodifestivalen sedan Jesus gick i kortbyxor; han är antagligen LGBT+ och är inkluderad så att det bara skriker om det.

    IKEA. Fjompföretag som jag heller aldrig mer kommer att handla av. Dom kan ta sina "LGBT+ Resource Managers" och stoppa upp där bak.

    SvaraRadera