tisdag 27 oktober 2020

Snäll, svensk och tacksam.


Smittan har återigen tagit sig in på äldreboendena i Uppsala, som står för sex av tio dödsfall de senaste veckorna.
Äldreboendet Bernadotte hade 15 döda i våras, men Vera Blom, 85, känner sig trygg.
"Nej, man kan inte vara rädd. Det är så duktiga här."

Hon har hört att smittspridningen ökar i Uppsala och just nu är högst i landet.
– Det är förskräckligt! Folk är så dumma. De lyder inte Anders Tegnell, säger hon.


I mars tog sig coronaviruset in på Bernadotte, ett vård- och omsorgsboende i stadsdelen Valsätra med 80 platser. I maj kom en ny våg, värre än den första. Vera satt avskild på sitt rum och träffade bara personalen som kom in med mat.
– "Jag led inte så mycket av det. Jag har ju min radio, den lyssnar jag mycket på. Och jag har en vacker utsikt", säger hon och tittar ut mot trädgården.


Damen som vrider på sina tiokronor på bilden är inte Vera Blom i artikeln, men jag låter damen på bilden representera den utdöende arten av svenska äldre. De som aldrig tillät sig "vara till besvär", de som aldrig skulle fuska, ljuga, bedra, skada någon, stjäla eller gnälla. Bara bita ihop, lyda, spotta i nävarn, klara sig själv och blanda bark i brödet. 

Och dessutom kräla runt i evig tacksamhet - för i princip ingenting.

Denna utrotningshotade art platsar inte i livet längre.
I dag ska man inte sträva efter att klara sig själv, man ska lura till sig så mycket från allmänna medel som man bara kan, och den svenska staten anses ansvarig för allt. Man ska framför allt aldrig vara nöjd, glad och positiv. 

Det nya Sverige premierar de som känner sig kränkta. Och det gör alla de nya av tusen olika skäl varje dag, de tar för sig av allt, men är ändå aldrig nöjda.
Och allt är alltid någon annans fel.

Så ni som fortfarande har en nära anhörig som Vera Blom, vårda dem väl, de kommer aldrig att komma tillbaka. Deras sort är lätt att förhånas och förtryckas av människor som saknar empati.

6 kommentarer:

  1. Skall genast se till att taga hand om mig själv!
    Tack för tipset.

    Isola Regina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Isola Regina, ta hand om dig, respect! Men ta aldrig skit, som Laleh säher. Det ska stå på min gravsten: - Jag ska aldrig ta skit igen.

      Radera
  2. För att kunna förföra dumsvensken så räcker det med att du ha två attribut som krokodilen har: Stor käft och små öron.
    Den som gapar mest och högst och lyssnar minst blir den som den svenska fårskocken följer in i döden.

    SvaraRadera
  3. Jag oroar mig inte i onödan över att bli äldre. Jag glädjer mig istället att för var dag blir jag klokare när jag läst de klokaste bloggarna. Det är mycket roliga än att läsa DN, Svd, Aftonbladet, Expressen och lokalvalen.

    SvaraRadera
  4. En lycka att det finns kloka och modiga bloggare vars alster man läser med glädje.
    Nog känner man sig klokare med åren men de som leder landet blir bara dummare å dummare ett stort problem.

    SvaraRadera
  5. Jag drabbas av mina läsares friskhetstecken, och är lycklig!

    SvaraRadera