måndag 26 oktober 2020

Dagens dejtingmarknad präglas av avsaknad av samvete inför andras känslor. Och jakten på den perfekta partnern.



Karin Pihl, utdrag ur ledare GP:

- Ett ord som har god chans att kvala in på Svenska akademiens årliga nyordslista är ”kanske-man”. I en artikel i SvD skriver författaren Josefin Holmström om hur hon tröttnat på den moderna dejtingkulturen, och då i synnerhet män som inte kan bestämma sig. Efter ett tag försvinner de utan ett knyst. Det kallas för att ”ghosta” – att sluta svara på meddelanden och i telefon och på så vis låta den andre förstå att relationen är över.

Antingen för att de tror att andra förväntar sig något man inte kan leva upp till. Eller för att de är rädda att missa något ännu ”bättre” och därför inte ger människor en ordentlig chans.-----------

Det moderna dejtinglivet är en frihetsparadox: det finns så många valmöjligheter att det inte går att välja. Tinder och andra dejtingappar har gjort att det finns ett oändligt antal potentiella partners. Åtminstone i teorin, för i verkligheten är det annorlunda, även för den som har en hög status på den så kallade kärleksmarknaden.


Min kommentar på GP:
-Jag inser att om jag skulle börja leta en man, så är jag hopplöst ute och efter - "kanske-man" och "ghosta", jag visste inte ens att orden fanns.

Men självklart, varför skulle inte fejk2020-nippran ha nått det som förr så hederligt kallades "kontaktannonser, och som oftast var äkta sök efter den rätte att gå på skogspromenader med. 

En iskall värld med iskalla människor - inget för mig.

2 kommentarer:

  1. I dag ser världen så annorlunda ut.
    "Söker en höna" men får jag säga att hönan ska vara vit,nej det är rasism,
    ah,jag tror jag skippar sökandet,köper en hund i stället eller?

    SvaraRadera
  2. Det var bättre förr. Nu exporteras unga flickor som inte är tillgängliga för de som saknar deras värdegrund. För de män som inte har den värdegrunden är konkurrensen mördande genom import av män som saknar rätt värdegrund. De många utan värdegrund kasseras av genusvärdegrunden. Rådet till unga män är att importera levande eller artificiella. Dessa kan arbeta och lära sig svenska även om importöen måste kunna programmera/omprogrammera för att inte få fel värdegrund.
    Disclaimer. Saknar själv kunskap och erfarenhet då vi, Qvinna och man fortfarande brottas med olika värdegrunder. Men WTF vad vore livet om partnern alltid gör som tillsagt.
    Ett annat tips som sonen använde är visitkortet. Han ringde inte om inte han blev påringd eftersom kortet visade att han var påtänd.
    Inklippet visar att män annonserar. Det är en kvarleva från bättre tider. Då sexet var säkrare och friare. Det är Gp som trollar för sina läsare. Yngre kvinnor kan enkelt kolla på hitta.se om det är någon som ghosta, speciellt nu i spöktider - Halloween.

    SvaraRadera