fredag 25 september 2020

Hög tid att rensa Svenska Kyrkan från ickedemokratiska yttringar.

Rebecca Weidmo Uvell, Dagen, utdrag ur texten:

Sveriges kristna råd kastade sig nyligen in i debatten (om Koranbränning, min anm.) och Karin Wiborn sa följande i en intervju med anledning av koranbränningen: “Det är en handling som sträcker sig bortom det som jag tycker hör till yttrandefriheten.”

Det hon och alla som skrev under uttalandet luftar är inget annat än antingen en grav missuppfattning av vad yttrandefriheten är eller ett krav på förbud av hädelse. Jag vet ärligt talat inte vad som är värst.

----
“Jag är för yttrandefriheten men …” har blivit allt vanligare att säga i debatten, inte minst när det gäller just den krock mellan religion och yttrandefrihet som många upplever finns. Problemet är att det inte finns någon konflikt.
----
Men Sveriges kristna råds inlägg i debatten oroar mig, på flera sätt. Politisk islam, det vill säga islamism, har fått flytta fram positionerna alldeles för länge i frågan om hädelselagar och varje gång de anser att någon kränkt islam, det må vara med en satirteckning, rondellhund eller en bok, verkar ryggmärgsreflexen hos andra vara att de har rätt. I stället för att försvara rätten till det fria ordet.

2 kommentarer:

  1. Rebecca är en modig läsvärd QVINNA.
    Hon är en inkarnation av det goda samhället.

    SvaraRadera
  2. Hur ställer sig kyrkan till Charlie Hebdos karikatyrer av profeten. Tycker dom att även dom passerat gränsen.

    SvaraRadera