torsdag 24 september 2020

Alla hotas i vårt land, men det är bara om du är värdegrundsavgudare som löpsedlarna bryr sig.

Nike Nylander, Anne Ramberg och Helle Klein m.fl får poltikernas och mediernas högröstade sympatier. 

Alla vi andra små människor får skylla oss själv.




”De hotade att skära halsen av mig”


Gustav mordhotades flera gånger under de tio år han jobbade som socialsekreterare, bland annat när han utredde barn som for illa. Ändå nekades han hemlig adress.

– Jag har fått höra att de vill skära halsen av mig. De har hotat att komma hem till mig, de har sagt att de skall skjuta mig. Självklart känns det jobbigt, särskilt om det kommer från personer i miljöer där jag vet att det finns skjutvapen och våldskapital, säger Gustav Södling.

De grövsta hoten fick han i rollen som socialsekreterare i ärenden där myndigheten fick överväga tvångsomhändertaganden av barn.

– Jag mötte personer på stan som springer efter och skriker, då tar det hårt. Om de då sagt att de skall komma hem till mig och jag vet att de på några sekunder kan hitta min adress, så har jag inget skydd, säger Gustav. 

– Jag kan inte vara anonym i mitt jobb. Men det är bra om en chef står med på besluten. Och vill man ha hjälp med skydd för vissa personliga uppgifter om familj eller adress, borde man få det.

SVT

2 kommentarer:

  1. Det kommer att löna sig lite längre fram ??

    SvaraRadera