lördag 11 juli 2020

Det här är en sak jag aldrig någonsin tänkt eller ens skänkt en tanke. Tacka the noseteam för det.

Har ni sett annonser om begagnade bilar där en bra grej är att bilen «luktar som ny». 

Och hur en ny bil luktar är inte en slump.

Audi anser att doften i bilen är en del av kundens upplevelse av komfort och välbefinnande, och har haft ett eget forskarteam som enbart jobbat med hur bilen luktar – och kanske lika så viktigt – inte luktar, ända sedan 1985. Kunden ska inte uppleva motbjudande dofter som irriterar, och dofterna måste funka i regn, rusk, solgass och minusgrader.

Nya material blir ständigt introducerade i sätesstoppningen, i skinn, och tygdetaljer som ska vara brandsäkra, vara ljudisolerande, och fästas med olika typer av beprövade lim.

Det är designteamet som levererar provrör och doftflaskor till forskarna. Forskarna, "The Audi Odor Team", eller dagligt "Nose team", arbetar sedan hårt och länge med lukterna på detaljnivå. 

Bra gjort, säger jag. 

 Har en gång för länge, länge sen varit passagerare i en bil, där någon spillt ut mjölk som blivit gammal och sur,  det glömmer jag aldrig.  

1 kommentar:

  1. Luktsinnet är viktigt, starkt kopplat till känslorna.

    SvaraRadera