måndag 30 mars 2020

Lojala, tacksamma, och med mössan i handen. In i döden.


‎Gunnar Skuli Armannsson‎ till #vägrasänkahygienkraven Covid-19

-Kära svenska vänner, jag är narkosläkare på Island, utbildad I Lund på nittiotalet (1990–99) och dessutom arbetade jag mellan 2011 – 2017 I Karlskrona. Är nu på Island, Landspitalinn i Reykjavik. Jag arbetar också på IVA och tar hand om COVID 19 patienter.

Denna FB sida har stört mig otroligt. Om jag fattar det rätt då har den 25.000 anhängare. Kan det stämma?
Jag har läst axplock hit och dit på denna sida.

Är det möjligt att svensk personal inte har tillgång till skyddsutrustning?
Är det möjligt att ni är pressade att arbeta utan tillräcklig bra skydd?
Om detta stämmer,
Vem kom på den idén att sjuk IVA personal gör IVA patienter nytta?

Jag vet att det hjälper föga att jag berättar för Er att vi på Island har tillräckligt med skyddsutrustning.
Det som jag inte fattar alls är hur det kan inträffa att ett land som Sverige som är så organiserad, planerad och har en obsessiv framförhållning till den minsta detalj kan fallera på så enkel sak som att fylla på sitt förråd.
Jag har två pojkar som är läkare som bor i Skåne med sin familj och ett barnbarn och annat på gång. Har många mycket goda svenska vänner i Sverige.
Att riskera deras liv enbart på grund av dålig framförhållning är oacceptabelt. Det är inte alls svenskt enl. min erfarenhet.

När jag pratar med mina svenska vänner då märker jag att de försöker att vara lojala emot sina myndigheter men varför är det inte tvärtom?
Nånstans har det gått snett.

..................



Kommentar 1. :-"När alla andra anledningar till en sån makaber framförhållning försvinner, dvs att detta kan inte längre bero på idioti, okunnighet, okunskap och eller inkompetens, utan i min mening, en välplanerad inställning för att orsaka och åstadkomma ett resultat som ingen förutom de i regeringen vet vad det innebär - ja då kan vi säga att våra gamla betraktas som en "vara" som ska kunna förbrukas för vilket ändamål som helst."


Kommentar 2._ "Bristerna och Sveriges låga beredskap inom sjukvården blir allt mer uppenbara. I huvudsak beror detta på att såväl stat, regionerna och kommunerna prioriterat annan verksamhet"

Ledarsidorna

3 kommentarer:

  1. Alla som inte är hjärndöda måste veta så in i helvetes väl vad våra odugliga politiker prioriterar numera. Snart sagt hela världen undrar vad som händer i vårt förr så fina land, men våra så kallade samhällets observatörer fortsätter spela denna idioternas teater. Korruption, girighet, feminizm och idioti blir vår död om inget drastiskt händer. Ska coronaviruset bli vår räddning??Blodsven

    SvaraRadera
  2. Tacka Löfven, Reinfelt, Dan Eliasson och andra odugliga människor som gör sitt bästa för att förstöra Sverige. De skyller alltid på någpn annan. SD bland annat. Löfven ser aldrig någonting komma. IQ lägre än en snorkråka!!!!

    SvaraRadera
  3. Regeringen har delegerat ansvaret. När Anders får frågan; Om det inte blir så här vems fel är det?
    "Det är myndighetens (fel)

    SvaraRadera